wtorek, 28 czerwca 2016

10-lecie Muzeum Bursztynu i Światowej Rady Bursztynu

28 czerwca światowym dniem bursztynu

44 lat małżeństwa bursztynowymi godami

Gdańsk od dziesięciu lat szczyci się mianem Światowej Stolicy Bursztynu. To dokładnie 10 lat temu, 28 czerwca 2006 r. zostało otwarte Muzeum Bursztynu, będące nowym oddziałem Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.
Muzeum Bursztynu prezentuje historię powstania bursztynu, jego właściwości, pozyskiwanie oraz obróbkę tegoż kruszcu na przestrzeni dziejów - od czasów najdawniejszych do współczesności.
Stała wystawa bursztynu znajduje się w gotycko-renesansowym Zespole Przedbramia Ulicy Długiej, w skład którego wchodzi Wieża Więzienna, Katownia i Szyja. To tutaj z okazji jubileuszu, 28 czerwca 2016 odbyło się posiedzenie Światowej Rady Bursztynu.
- Z okazji jubileuszu proponujemy, aby corocznie 28 czerwca obchodzić jako Światowy Dzień Bursztynu – powiedział prof. Ryszard Szadziewski, (na powyższym zdjęciu) przewodniczący Światowej Rady Bursztynu. - Jest to nawiązanie do daty w 2006 roku podpisania przez Pawła Adamowicza, prezydenta Gdańska aktu powołania Światowej Rady Bursztynu. Jako ludzie z branży bursztynowej będziemy apelować do swych kolegów jubilerów, bursztynników, kolekcjonerów na całym świecie, ażeby w tym dniu organizowali festyny, seminaria i wykłady na temat bursztynu oraz jego piękna.
- Mamy się z czego cieszyć, gdyż bursztyn jest tym dobrem, które od wieków pomaga nam w budowaniu naszej pozycji i potęgi – powiedział Wiesław Bielawski (na powyższym zdjęciu), wiceprezydent Gdańska. - To właśnie do nas na Pomorze zmierzały karawany z południa basenu Morza Śródziemnego, by nabyć ten cenny kruszec, z którego wyrabiane są wspaniałe biżuteryjne przedmioty. Staramy się kontynuować tę tradycję i dlatego też uznaliśmy, że u nas w Gdańsku 44 rocznica zawarcia związku małżeńskiego będzie uznawana jako bursztynowe gody. Życzmy zatem wszystkim, by tak długo w związkach małżeńskich wytrwali. Godny rozważenia jest pomysł profesora Ryszarda Szadziewskiego z Uniwersytetu Gdańskiego, aby z okazji tego 44-ego jubileuszu przyznawać małżeństwom bursztynowe medale. Rada Miasta Gdańska z pewnością pochyli się nad tą propozycją.
- Minione 10 lat, to przykład bardzo udanego projektu muzealnego – stwierdził Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska. - I co ważne, że nie jest to projekt skończony. Obecna kolekcja liczy około 2000 eksponatów, z czego 40 procent stanowią darowizny. Są to przedmioty, które udało nam się pozyskać dzięki współpracy, życzliwości wielu osób i instytucji. Za to chcę wszystkim im bardzo serdecznie podziękować. Rocznie odwiedza Muzeum Bursztynu około 80 tys. osób. Zliczywszy, to w minionym okresie 10 lat zwiedziło go 0,5 mln osób.
- Dziesięć lat temu, gdy otwieraliśmy nasze muzeum, to 80 procent obiektów na ekspozycjach było wypożyczonych – wspomniała Joanna Grążawska, dyrektor od początku powstania Muzeum Bursztynu w Gdańsku. - Obecnie 90 procent, to są już nasze eksponaty, a jedynie 10 procent stanowią pojedyncze obiekty wypożyczone. Chcemy dalej tę strategię rozwijać, a także organizować wystawy i promować bursztyn w innych miejscach. Przez te 10 lat udało się nam zorganizować 40 wystaw czasowych. Jest to efekt dobrej współpracy ze środowiskiem bursztynników, jak i z wieloma osobami prywatnymi, za co w sposób szczególny dziękuję – mówiła dyrektor Joanna Grążawska.
Podczas jubileuszowego spotkania głos zabrał również Zbigniew Strzelczyk (na powyższym zdjęciu), prezes zarządu Krajowej Izby Gospodarczej Bursztynu. Wspomniał o organizowanych międzynarodowych warsztatach bursztynniczych Trend Book dla studentów Akademii Sztuk Pięknych. Właśnie teraz trzy polskie artystki kończą zajęcia projektowe i wernisaż ich prac odbędzie się w najbliższą środę w Europejskim Centrum Solidarności. Wspomniał też o zakończonym w 2015 roku 3-letnim projekcie promocji marki polskiego bursztynu za granicą. Utworzono konsorcjum na czele z Międzynarodowymi Targami Gdańskimi jako liderem i Międzynarodowym Centrum Targowym w Warszawie, z firmą S&A z Gdyni oraz z Krajową Izbą Gospodarczą Bursztynu. Promowano polski bursztyn w Hiszpanii, Hongkongu, Niemczech i USA, co skończyło się ogromnym sukcesem. Wspólnie z branżą modową, przy wsparciu unijnymi środkami finansowymi, otrzymano kolejną szansę na kilkuletnią promocję marki bursztynu To niebywały skok dla firm bursztynniczych, które deklarują wzrost eksportu od 70, nawet do 350 procent.
Polski, bałtycki, pomorski, gdański bursztyn jest coraz bardziej znany w świecie. To efekt działań promocyjnych powołanego przed 10 laty - Muzeum Bursztynu w Gdańsku oraz Światowej Rady Bursztynu.

Fot. Włodzimierz Amerski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz