niedziela, 23 lutego 2020

Info do helskiego fokarium o truchle foki...


Pani Iwono, w niedzielę 23.02.2020, około południa znalazłem truchło foki na plaży od strony morza. Około 300 m na zachód od wejścia nr 19 na Mierzei Wiślanej. Wysyłam namiary GPS.
Foka prawdopodobnie została wyrzucona na plażę przez wysokie fale powstające od północno zachodniego silnego wiatru.
Martwa foka musiała przez dłuższy czas przebywać w morskiej wodzie gdyż w wielu miejscach jest pozbawiona sierści.
Może mnie Pani pamięta, to ja wypuszczałem fokę Depkę do Bałtyku z plaży w Słowińskim Parku Narodowym. To było bardzo dawno temu.
Jak sobie przypominam, Depka przyszła na świat 16 lutego 2004 roku w helskim fokarium. Jej matką była Ewa, jedna z czterech samic ze stada hodowlanego. Natura czasami płata nam figle i tak właśnie stało się w przypadku matki Depki. Okazało się, że Ewa, która została w roku 2004 po raz pierwszy mamą (poprzednia jej ciąża zakończyła się poronieniem), nie miała pokarmu. U młodych foczych mam taka sytuacja jest możliwa.

Wyszukałem waszą dawną informację, że w przyrodzie taki szczeniak byłby skazany na śmierć, ale pracownicy Stacji Morskiej zajęli się nim bardzo troskliwie. Depka została umieszczona w tzw. szpitaliku foczym, który znajduje się w budynku Stacji Morskiej w Helu. Przez pierwszy dzień młoda foczka karmiona była mlekiem, pozbawionym laktozy, bowiem foki nie mają enzymów, które rozkładałyby ten cukier mlekowy. Następnie zmieniono pokarm na zupkę rybną. Ilość podawanego jej pożywienia sukcesywnie wzrastała. Szczeniak był karmiony w dzień co 4 godziny (8:00, 12:00 i 16:00), kolację dostawała o 20:00 i podjadała jeszcze raz o północy.
Depka wraz z innymi fokami urodzonymi w Helu w 2004 roku została wypuszczona do morza na terenie Słowińskiego Parku Narodowego w rejonie miejscowości Czołpino. Posiadała nadajnik satelitarny, który pozwalał śledzić jej wędrówkę po Bałtyku. Pozdrawiam, Wojtek Choina, dawno temu w Sanitec Kolo.
Dzień dobry Panie Wojciechu, pamiętam dawne czasy, oczywiście Pana także - 16 lat minęło! Dziękuję za info, sprawdzę co z nią się stało. Serdecznie pozdrawiam, Iwona Pawliczka. Fokarium Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego w Helu przy Bulwarze Nadmorskim.

Dziękuję za odpowiedź. Jak będzie Pani coś wiedziała, proszę o wiadomość. Jeżeli potrzebne np. lepsze zdjęcia - mogę zrobić jutro około południa. Jestem w Krynicy Morskiej w sanatorium i mam do dyspozycji własny rower. Do połowy marca będę patrolował tutejsze plaże. Pozdrawiam serdecznie Wojtek Choina (Warszawa).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz