czwartek, 5 grudnia 2019

Rozwój dróg wodnych w Polsce


Obecnie na rzece Wiśle nic się nie kwalifikuje na międzynarodową drogę wodną E70, chociaż umowę  na uruchomienie takiej drogi ponad dwa lata temu podpisał z UE polski rząd. Nie ma więc sensu budować portów na Wiśle, dopóki jej nie uregulujemy. Taką opinię wyraził prof. dr hab. Zygmunt Babiński z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, mówiąc podczas konferencji w Gdańsku o środowisku i zmianach klimatycznych w kontekście żeglugi śródlądowej.
W Polsce średnio 7 dni trwa powódź, ale z tendencją rosnącą do 9 dni. Powódź z 2010 roku kosztowała nas 25 ofiar, a finansowo 12 mld zł. Za te pieniądze moglibyśmy wybudować z trzy zapory na Wiśle. Na królowej naszych rzek miało być siedem kaskad, a jest tylko jeden zbiornik we Włocławku.
Z kolei susza trwa u nas od 90 do 200 dni, średnio 150 dni. Jak się szacuje możemy żeglować po odcinku Dolnej Wisły tylko przez 187 dni w roku. Ilość wody i głębokość do dna warunkują żeglowność. Na wysokości Torunia poziom wody w Wiśle obniżył się o pół metra. Susza na Kujawach coraz bardziej postępuje. Potrzebne są nam stopnie wodne na Wiśle! Taki jeden stopień zwraca się już po pięciu latach. A my się zastanawiamy, gdzie wybudować marinę na Wiśle? A my mamy coraz mniej wody w rzekach, bo obniżają się wody gruntowe - stwierdził prof. Zygmunt Babiński.
- Ekolodzy nie zgadzają się, aby wejść z inwestycjami na odcinku środkowej Wisły. Nie dopuszczą też, aby zrobić połączenie do Prypeci przez Bug. Jak przekonać ekologów do konieczności inwestowania, uzmysłowić im również, że coraz bardziej zaczyna nam brakować wody? Takim pytaniem retorycznym zakończył swoje wystąpienie prof. Zygmunt Babiński z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Uczestnicy konferencji to radni sejmików województw: lubuskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego – sygnatariusze porozumień MDW E70, eksperci, parlamentarzyści, samorządowcy, przedstawiciele administracji rządowej, firm transportowych z branży żeglugi morskiej i śródlądowej środowiska naukowe, ekolodzy, wodniacy.
Konferencja miała na celu przybliżenie istotnych aspektów dotyczących rozwoju dróg wodnych w Polsce, począwszy od zagadnień turystyczno-kulturalnych, poprzez problematykę odpowiedzialności za środowisko i społeczność lokalną, aż po kwestie gospodarcze. Na spotkaniu zostały zaprezentowane działania oraz inicjatywy administracji rządowej i samorządowej, związane z pracami na rzecz rewitalizacji wodnego transportu śródlądowego.
Tematyka spotkania wpisuje się w długoletnią współpracę rządowo – samorządową na rzecz przywrócenie dolnej Wiśle i polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 znaczenia dla gospodarki krajowej i europejskiej, poprzez krajowy program aktywizacji dróg wodnych obejmujący rozwój cywilizacyjny regionów nad nimi leżących, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju uwzględniającego aspekty gospodarcze, społeczne, kulturowe i środowiskowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz