wtorek, 16 lipca 2019

Jarmark ustanowiony bullą papieża Aleksandra IV w roku 1260


Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska podczas konferencji prasowej, zaprosiła serdecznie do udziału w kolejnej edycji - już 759 – jakże gwarnego Jarmarku św. Dominika w Gdańsku, który odbędzie się w dniach od soboty 27 lipca 2019 do niedzieli 18 sierpnia 2019. Jest to największa w Polsce i jedna z największych w Europie plenerowych imprez handlowo – rozrywkowych. Zlokalizowany w sercu Starego Miasta Jarmark Dominikański, rokrocznie przyciąga tłumy mieszkańców Trójmiasta oraz polskich i zagranicznych turystów. W 2018 roku Jarmark odwiedziło blisko 7 milionów gości, a handlowano na ponad 1100 kramach.
Redaktor Kazimierz Netka jeszcze przed opadem deszczu, kiedy jeszcze świeciło słońce, dzięki zabiegom Joanny Czauderna-Szreter. dyrektor ds. marketingu i promocji MTG, zdążył utracić krzesło na rzecz leżaka, bo było potrzebne dla kończącej przemówienie pani prezydent.
Andrzej Bojanowski, prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich, będących organizatorem, Jarmarku św. Dominika powiedział, że zamiast jak dotychczas wielkich koncertów, codziennie przez trzy tygodnie, na kilku scenach, realizowany będzie wielogodzinny, różnorodny program rozrywkowy towarzyszący części handlowej. Będą to koncerty, pokazy sztucznych ogni, kostiumowe spektakle, parady, festiwale, konkursy oraz inne wydarzenia cieszące widzów dużych i małych niezależnie od kraju pochodzenia.
W przepięknej scenerii i dużego napisu GDAŃSK, głos zabrał także wicemarszałek pomorski Wiesław Byczkowski, zachęcający zwłaszcza turystów do spaceru po Wyspie Spichrzów, na której w ramach trwającej jeszcze nowej zabudowy są już otwierane nowe hotele i lokale. Szczególnym powodzeniem cieszy się Słony Spichlerz - miejsce, w którym można skorzystać z oferty aż 9 różnych restauracji.
Uczestnicy konferencji prasowej dowiedzieli się, że turyści odwiedzający Gdańsk z okazji Jarmarku św. Dominika, być może będą mogli skorzystać z otwarcia drugiej kładki nad Motławą, łączącej Długie Pobrzeże z Wyspą Spichrzów na wysokości gdańskiego Żurawia.
Pod koniec konferencji prasowej wśród gości pojawiła się hostessa częstująca upieczonymi kiełbaskami Zakładów Mięsnych Nowak.
Kiedy raptem lunął deszcz z nieba, we wnętrzach Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, dziennikarze o szczegółach Jarmarku św. Dominika dowiedzieli się od Joanny Czauderna-Szreter. dyrektor ds. marketingu i promocji MTG,
Wszyscy uczestnicy konferencji otrzymali po „jarmarkowym niezbędniku” do którego dołączono książeczkę z kuponami na niebiańskie przyjemności. Większość, w tym i uwieczniony na zdjęciu redaktor Andrzej Oczujda z Targów Poznańskich, skorzystała z kiosku Joanny Skubiszewskiej z Przymorza, serwującej również mającą największe wzięcie pizzę wegetariańską. Ze względu na deszcz nie każdy zdążył z kuponów skorzystać, dlatego organizatorzy przedłużyli ich ważność do najbliższej niedzieli włącznie. Natomiast kupon na koło widokowe ważny jest przez cały Jarmark do 18 sierpnia 2019.

Tradycja Jarmarku św. Dominika, któremu patronuje kogut, liczy sobie już ponad 760 lat. Został on ustanowiony bullą papieża Aleksandra IV w roku 1260, który nadał Dominikanom gdańskim przywilej organizowania jarmarku. Dzięki temu ogromne rzesze wiernych mogły w kościele uzyskać odpust zupełny (calkowite rozgrzeszenie), a obok, na placu - zadbać o bardziej przyziemne potrzeby. Można było kupić towary i produkty z całego świata, a także nacieszyć się mniej lub bardziej oryginalną rozrywką: pokazami kuglarzy, linoskoczków, egzotycznych zwierząt itp.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz