niedziela, 7 kwietnia 2019
Po usunięciu myszy zagrał w filmie “Kamerdyner”
Taki oto samochód osobowy marki Fiat 508 z początków XX wieku można podziwiać na piątej edycji FREE TIME FESTIWALU, odbywającego się w dniach 6-7 kwietnia 2019 na terenach Międzynarodowych Targów Gdańskich Amber Expo. Na mocy umowy licencyjnej, podpisanej 21 września 1931 roku z włoską firmą FIAT, rozpoczęto montaż, a później produkcję małego samochodu osobowego Fiata 508 Balilla w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie. Było to najbardziej popularne auto osobowe na polskich drogach w latach trzydziestych. Do dnia dzisiejszego przetrwało niewiele egzemplarzy, zwykle w muzeach i kolekcjach prywatnych. Cena 508 III Junak w 1936 roku wynosiła 5400 zł, a w 1939 roku, tj. wybuchu drugiej wojny światowej 4950 zł.
Właścicielem tego pojazdu od trzech lat jest Wojciech Minczykow, mieszkaniec Redy, tej za Gdynią. Samochód został wystawiony na Allegro za 38 tys. zł bez załączenia zdjęć i podania jego marki. Kiedy te braki uzupełniono, nowy właściciel po otrzymaniu aprobaty rodziny, a zwłaszcza żony, po zakup udał się na Śląsk. Stojący od wielu lat w szopie Fiat 508, po usunięciu z jego wnętrza lokatorów w postaci kilku zadomowionych polnych mysz, był na tyle sprawny, że o własnych siłach dojechał do Redy. Na trasie spalił wyjątkowo mało, bo 6 litrów benzyny na 100 km.
Wojciech Minczykow zachwala silnik Fiata 508, jego oryginalne części i drewnianą ramę wykonaną z drewna z gatunku jesion. Co roku tym samochodem na wiosnę w marcu bierze udział w rajdach szlakiem bojowym I Armii Wojska Polskiego. Łącznie przejechał nim już ponad 2 tys. km. Ale co nowego właściciela najbardziej cieszy, to wypożyczanie tego zabytkowego pojazdu jako historyczny rekwizyt do różnych filmów. Ostatnio “grał” na planie filmu “Kamerdyner” i w dokumencie "Zaślubin Polski z morzem".
Na targach FREE TIME FESTIWAL w Gdańsku (6-7.04.2019) obok zabytkowego Fiata 508, stoi też inny zabytkowy samochód marki Citroën, ale to już oddzielna historia. Natomiast Fiat 508 był małym, dwudrzwiowym autem, z nadwoziami typu Berlina, Torpedo i Spider (convertible). Zaprezentowany został na salonie samochodowym w Mediolanie 12 kwietnia 1932 r. W momencie prezentacji już nie był nowoczesny, ale w założeniach miał być przede wszystkim tani. Wyposażony był w silnik o pojemności 995 cm sześc. i mocy 20 KM i trzybiegową skrzynię biegów. Uznano go za jeden z najlepszych samochodów w swojej klasie. Nasz kraj nie był jedynym licencjobiorcą Fiata. Montaż „508-ki” odbywał się w Czechosłowacji (Walter), we Francji (SIMCA) oraz w Niemczech (Fiat-NSU).
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz