Z
MEVO mogą korzystać mieszkańcy i turyści odwiedzający Gdańsk,
Gdynię, Sopot, Tczew, Puck, Redę,
Kartuzy, Sierakowice, Somonino, Stężycę,
Władysławowo, Żukowo, Pruszcz Gdański i
Rumię. Napęd wszystkich rowerów systemu MEVO jest
wspomagany elektrycznie – oznacza to, że silnik bierze na siebie
tyle wysiłku, ile wkłada rowerzysta. To szczególnie wygodne przy
ruszaniu i podjazdach pod górę.
„Roweru
elektrycznego nie należy mylić ze skuterem. Tu wciąż aktywny
udział rowerzysty jest niezbędny. Dzięki silnikowi elektrycznemu
zwiększa się jednak zasięg jednośladu. Ci, którzy bez wysiłku
na zwykłym rowerze pokonywali kilka kilometrów, teraz bez obaw mogą
się wybrać na kilkunastokilometrową przejażdżkę. To znacznie
wygodniejsze przy codziennych przejazdach” – mówi Robert
Lech, prezes Nextbike Polska, operatora systemu MEVO.
Na
początek do dyspozycji mieszkańców i turystów są 1224 rowery.
Wkrótce ich liczba wzrośnie do ponad 4 tysięcy.
„4080
rowerów ze wspomaganiem elektrycznym to sukces współpracy
metropolitalnej na skalę europejską. Do tej pory to Madryt mógł
się cieszyć największym systemem z rowerami elektrycznymi, mając
ich nieco ponad 2000".
"W Barcelonie w 2019 roku cieszą się z rozbudowania systemu do 1000 rowerów elektrycznych. Jesteśmy dumni, że czwarta największa metropolia w Polsce będzie miała największy system rowerów ze wspomaganiem elektrycznym w całej Europie” – mówi Aleksandra Dulkiewicz, Prezydent Gdańska i Prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot (na zdjęciu druga od prawej, obok prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka i Sopotu Jacka Karnowskiego).
"W Barcelonie w 2019 roku cieszą się z rozbudowania systemu do 1000 rowerów elektrycznych. Jesteśmy dumni, że czwarta największa metropolia w Polsce będzie miała największy system rowerów ze wspomaganiem elektrycznym w całej Europie” – mówi Aleksandra Dulkiewicz, Prezydent Gdańska i Prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot (na zdjęciu druga od prawej, obok prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka i Sopotu Jacka Karnowskiego).
Aby
wypożyczyć rower, wystarczy się zarejestrować na stronie
RowerMevo.pl, poprzez aplikację mobilną MEVO lub dzwoniąc pod
numer 58 350 20 20 i wpłacić 10 złotych opłaty inicjalnej. Należy
też wybrać jeden z planów taryfowych. Najbardziej opłacalna jest
taryfa ROCZNA PLUS, w której za 150 złotych użytkownik może
korzystać nawet z 2 rowerów przez dwie godziny dziennie bez
dodatkowych opłat. Za 100 złotych można skorzystać z taryfy
ROCZNEJ, która umożliwia wypożyczenie 1 roweru przez 90 minut
dziennie bez dodatkowych opłat. Można również wybrać taryfę
MIESIĘCZNĄ w cenie 10 złotych, która umożliwia korzystanie z
roweru 30 dni przez 90 minut dziennie. Z myślą o turystach
przygotowano również taryfy kilkudniowe i możliwość wypożyczenia
roweru bez abonamentu:
TARYFA
|
KOSZT
|
CZAS
TARYFY
|
W
ABONAMENCIE
|
L.ROWERÓW
|
DEPOZYT
|
MIESIĘCZNA
|
10
zł
|
30
dni
|
90
min. dziennie
|
1
|
brak
|
ROCZNA
|
100
zł
|
365
dni
|
90
min. dziennie
|
1
|
brak
|
ROCZNA
PLUS
|
150
zł
|
365
dni
|
120
min. dziennie
|
2
|
brak
|
2-DNIOWA
|
20
zł
|
2
dni
|
300
min. dziennie
|
2
|
600
zł
|
2-DNIOWA
PLUS
|
40
zł
|
2
dni
|
700
min. dziennie
|
5
|
800
zł
|
5-DNIOWA
|
40
zł
|
5
dni
|
300
min. dziennie
|
2
|
600
zł
|
5-DNIOWA
PLUS
|
80
zł
|
5
dni
|
700
min. dziennie
|
5
|
800
zł
|
OPŁATA
MINUTOWA
|
0,10
zł/1min.
|
nieograniczony
|
brak
|
1
|
500
zł
|
Po
przekroczeniu dziennego czasu wypożyczenia w poszczególnych
taryfach pobierana jest opłata w wysokości 5 gr za każdą
dodatkową minutę. Szczegółowy cennik można znaleźć m.in. na
stronie RowerMevo.pl. Aby wypożyczyć rower, na koncie użytkownika
w systemie musi być co najmniej 1 zł.
Rower wypożyczamy poprzez
aplikację mobilną, sparowaną z kontem kartę RFID lub dzwoniąc
pod numer 58 320 20 20. Po pobraniu aplikacji MEVO wystarczy
zalogować się, po czym zeskanować kod QR widniejący na rowerze
lub wpisać jego numer na klawiaturze. Trwa to zaledwie kilka sekund.
Rower oddajemy zamykając zamek O-Lock i tym samym blokując tylne
koło roweru.
W
14 miastach regionu rozmieszczono 660 stacji rowerowych. Można na
nich wypożyczyć i zwrócić rower bez dodatkowych opłat. Dzięki
zastosowaniu systemu IV generacji istnieje też możliwość zwrotu
roweru również poza punktami postoju. Naliczana jest wtedy
dodatkowa opłata w wysokości 3 zł. Ważne, by zrobić to w obrębie
strefy użytkowania (granice poszczególnych miast), by było to
miejsce ogólnodostępne i by zwrócony rower nie zagrażał innym
użytkownikom drogi, nie blokował przejścia ani przejazdu. Tak
zwrócony rower może wypożyczyć inny użytkownik. Jeśli
odprowadzi go na stację, otrzyma bonus – 2 złote doładowania
konta.
MEVO
to jeden z pierwszych w Polsce systemów rowerowych dostępnych przez
cały rok. Docelowo system będzie składał się z 4080 rowerów. W
okresie zimowym (grudzień-luty) liczba dostępnych rowerów będzie
zmniejszona do 1224 sztuk.
Zdjęcia: Grzegorz Mehring (UM Gdańsk)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz