czwartek, 21 marca 2019

“Rozmowy o designie” - na gdańskim Amberifie

\
Dwie premiery wydawnicze, publikacji autorstwa prof. Sławomira Fijałkowskiego – Trend BOOK 2019, systematyzującej nowatorskie trendy i motywy w biżuterii i wzornictwie oraz “Rozmów o designie”, zainspirowanych przez Marię Magdalenę Kwiatkiewicz, współwłaścicielkę firmy jubilerskiej YES Biżuteria, odbyły się podczas 26. Międzynarodowych Targów Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Amberif 20-23 marca 2019. Tą drugą promuje Ewa Rachoń (na zdjęciu z lewej), komisarz bursztynowych targów.
Współautorką książki “Rozmów o designie” jest Agnieszka Jankowiak, która jak przyznała nie do końca wiedziała w jakim celu przeprowadza rozmowy ze znanymi artystami jubilerstwa. Pierwszy wywiad przeprowadziła w 2014 roku. Dopiero jak udało się zebrać kilkanaście takich rozmów, a nie wszystkie były łatwe, bo najtrudniejszym było je autoryzować, powstał pomysł wydania ich w formie książki. W opracowaniu jest kolejnych 20 wywiadów, a w założeniu ma ich być co najmniej 170. Na kolnych gdańskich targach Amberif niewykluczone, że odbędzie się promocja drugiej części “Rozmów o designie”.
Jeden z rozmówców Henryk Nowaczyk docenia wartość spisanej historii tworzenia się polskiej szkoły jubilerskiej. Powstała nawet doceniana w Europie polska sztuka jubilerska w srebrze. W latach 80-tych XX wieku tworzyła ją grupa przyjaciół. Obecnie już takich zażyłości nie ma.
“Rozmowy o designie”, zainspirowane przez Marię Magdalenę Kwiatkiewicz były w promocyjnej cenie 48 zł i jeden z egzemplarzy nabył Mariusz Pajączkowski, prosząc o autograf współautorki.
Obu publikacjom towarzyszyły wystawy. Maria Magdalena Kwiatkiewicz, współwłaścicielka firmy jubilerskiej YES Biżuteria opowiadała o swoich bogatych zbiorach, których większość planuje wystawić w Muzeum Sztuk Użytkowych, oddziału Muzeum Narodowego w Poznaniu w 2020 roku
Mariusz Pajączkowski z Warszawy jak i Sandomierza, składając autograf pod wywiadem przeprowadzonym z nim, wspomniał, że ta książka utrwaliła przemijający czas tworzącej się po wojnie polskiej szkoły jubilerskiej. Dokumentuje trudną sytuację polskich jubilerów nie mających możliwości na zakup złota czy srebra. Niektórzy decydowali się na przetapianie rodowych sreber, aby coś ciekawego wytworzyć, sprzedać i utrzymać rodzinę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz