Konferencja dotycząca wdrażania bezzałogowych obiektów pływających z wykorzystaniem technologii satelitarnych odbyła się 19 marca 2019 w Sali Senatu Politechniki Gdańskiej.
Organizatorem konferencji była Komisja Nauk Technicznych PAN Oddział w Gdańsku, której przewodniczy prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt oraz Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny.
Konferencję otworzył prof. dr hab. inż. Jacek Namieśnik, rektor Politechniki Gdańskiej, który objął patronat nad tym wydarzeniem. W przygotowanie konferencji aktywnie włączyły się wydziały Politechniki Gdańskiej: Mechaniczny oraz Oceanotechniki i Okrętownictwa. Ze strony Klastra w przygotowaniu sesji uczestniczyli przedstawiciele stoczni NAUTA, CADOR CONSULTING oraz HYDROMEGA.
Konferencji towarzyszyła prezentacja firm – członków Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego oraz kół naukowych Politechniki Gdańskiej. Daria Lewandowska mówiła o nowatorskim systemie wymiany informacji o ruchu jednostek pływających w zasięgu 10 mil morskich. Na przykład w niespełna 3 minuty można zebrać 200 różnych możliwości o 30 statkach poruszających się na Zatoce Gdańskiej.
Adam Strużyński z firmy SKALP, mającej swoją siedzibę w Domu Technika NOT w Gdańsku, śledzi ruch satelitów. Skonstruowali robot o czujnikach laserowych, służący do precyzyjnych oprysków, za który otrzymali wiele wyróżnień.
Uczestnicy konferencji z zaciekawieniem dowiedzieli się o najnowszych wynalazkach najstarszego koła naukowego na PG KORAB, które z powodzeniem uczestniczy w organizowanych w Holandii prestiżowych regatach pływających jednostek napędzanych energią słoneczną Solar. Regaty odbywają się na dystansach od 100 metrów do 40 km. Trzeba obrać najwłaściwszą strategię wyścigu, zwłaszcza przy pokonywaniu śluz.
Prof. Marek Grzybowski, prezes BSSC mówił o potrzebie stworzenia autostrady morskiej Gdynia – Karlskrona, aby była przedłużeniem drogi lądowej prowadzącej nad Adriatyk. Wspomniał też przygotowaniach stoczni Nauta do produkcji pływających jednostek autonomicznych i proteście rządu Filipin, aby takowych nie produkować z uwagi na zmniejszenie ilości pływających załóg.
Dariusz Włodarczyk z istniejącej na rynku 27 lat firmy IMPEL mówił o cyber bezpieczeństwie, które ma zapewnić sprawną żeglugę jednostek autonomicznych, w tym także i samochodów. Już mieliśmy do czynienia z atakiem rosyjskich hakerów na GPS w Norwegii. Cybernetyczne security muszą więc pracować nieustannie, przez całą dobę.
W ramach konferencji, pod nadzorem Macieja Langa odbył się pokaz pływania modelu statku autonomicznego w basenie modelowym Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa PG. Z powodzeniem jest on wykorzystywany do dokładnych pomiarów głębokościowych w portach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz