piątek, 2 lutego 2018

Dziewięć chińskich etiud w dwóch częściach

Taniec współczesny i tradycyjny został zaprezentowany w dwóch częściach przez tancerzy z Akademii Tańca w Pekinie, którzy 31 stycznia 2018 wystąpili w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.
Spośród dziewięciu etiud jako pierwszy taniec nowoczesny  zaprezentowano "Beijing Man". Powstał on podczas kreatywnej pracy nad fragmentami tekstu sztuki pod tym samym tytułem "Pekińczyk/Mieszkaniec Pekinu" z 1940 roku, autorstwa wybitnego dramaturga Cao Yu, ojca nowoczesnego chińskiego teatru, nazywanego chińskim Szekspirem.
Tekst stał się punktem wyjścia dla stworzenia niepowtarzalnego języka ruchu, którym w spektaklu komunikuje się ze sobą grupa mężczyzn - mieszkańców Pekinu. 

Kolejna nowoczesna odsłona, to „Cóż za złota jesień”. "I nie mogę znaleźć słów, więc powiem tylko, cóż za złota jesienna pora." Fragment z "Pieśni o zbieraniu morwy" autorstwa Xin Qiji, poety urodzonego w 1140 roku, za czasów Dynastii Song.
Tancerze: Zhang Shu, Shao Junting, Wang Zan, Pang Jun i Ge Chang


Po 15-minutowej przerwie etiuda „Wybijając rytm” rozpoczęła część tańców tradycyjnych. Jak powiedziane jest w wierszu: "Wierzby są zielone, rzeka płynie gładko; Ludzie śpiewają i tańczą do piosenki..." Taniec ilustruje tu scenę łaski, w której kobiety za czasów Dynastii Han (202 p.n.e - 220 n.e.) wybrały się na wiosenny spacer, celebrując bogate zbiory i szczęśliwe życie. Wykonują przy tym starożytny chiński taniec zwany "Ta Ge", który był dawniej bardzo popularny zarówno na dworach, jak i we wsiach. Charakterystyczne są dla niego śpiew i ruch podporządkowane rytmicznemu "dreptaniu".
Za tę etiudę tancerki zdobyły złoty medal na pierwszym krajowym konkursie tanecznym "Lotos Cup" w Chinach.
Bardzo dynamiczna i ekwilibrystyczna była etiuda pn. "Odprawa wojsk Cesarza Qin" Źródłem inspiracji tego tańca jest Terakotowa Armia z czasów dynastii Qin (221-207 pne) odkryta w Xi'an w Chinach, uważana za jeden z dziesięciu cudów świata. Choreografia wykorzystuje język i techniki tradycyjnego tańca chińskiego.

Anektując prosty, niewyrafinowany wizerunek terakotowych żołnierzy oraz dźwięczny, mocny rytm muzyki ludowej "Big Drum of Jiangzhou", tancerze portretują bohaterstwo i siłę chińskich wojowników, galopujących przez pole bitwy.
Choreografia ta zdobyła Złoty Medal na IX Międzynarodowym Konkursie Tańca "Lotus Cup" w Chinach.


"Oda do Kwiatu Lotosu" to solo kobiece. Oparty o starożytne opisy kwiatu lotosu, taniec jest tu personifikacją owego wyobrażenia klasycznego piękna - zarazem osobliwego i pełnego wdzięku. Widzieliśmy sylwetkę rozwijającego się w słońcu kwiatu, jego płatki poruszane jesiennym deszczem oraz symboliczne wzrastanie, gdy, nieskalany, przebija się przez warstwę ziemi i błota. Kwiat lotosu jest tu symbolem szlachetnych, uczciwych ludzi. 
Ta etiuda taneczna zdobyła Złoty medal w czwartym konkursie tanecznym telewizji CCTV.


Zespołową i najdłuższą etiudą była „Żółta Rzeka” - jedna z klasycznych choreografii tańca chińskiego z XX wieku.
Jako rzeka-matka narodu chińskiego, Żółta Rzeka, z jej długą i rozległą doliną, uosabia i "pielęgnuje" wspaniałą historię i kulturę Chin.
Intensywny, nasycony i pełen rozmachu taniec jest wzruszającym wyznaniem miłości mieszkańców Chin do Żółtej Rzeki.
W tej etiudzie owszem znakomicie operowano światłami, w których mi jednak zabrakło koloru żółtego nawiązującego do nazwy rzeki.
Kontury tancerzy w silnym świetle bijącym ze sceny prezentowały się doskonale. Zwłaszcza dla osób, które uwieczniały cały taneczny spektakl aparatami fotograficznymi i telefonami komórkowymi -  o czym napiszę oddzielnie.

Organizatorami pokazu spektaklu w Gdańsku byli Instytut Konfucjusza przy Uniwersytecie Gdańskim oraz Gdański Teatr Szekspirowski.

Spektakl prezentowany był w ramach Chińskiego Nowego Roku - Roku Psa, pod patronatem Ministerstwa Kultury Chińskiej Republiki Ludowej oraz Ambasady Chińskiej Republiki Ludowej w Warszawie i Konsulatu Generalnego Chińskiej Republiki Ludowej w Gdańsku.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz