poniedziałek, 14 stycznia 2019

Elektryfikacja linii PKM i nowy przystanek Gdańsk Firoga


Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała umowę z poznańskim Biurem Projektów Komunikacyjnych na opracowanie dokumentacji projektowej elektryfikacji linii PKM wraz z budową dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga. Inwestycje te mają być gotowe w 2013 roku.
Umowę wartą około 2,5 mln zł, ze strony BPK Poznań podpisali prezes Andrzej Sas i koordynator projektu Marzena Borek-Musiał, zaś ze strony PKM SA prezes Grzegorz Mocarski, Projektant na realizację projektu ma czas 13 miesięcy, a następnie nadzór nad jego realizacją w sumie przez 40 miesięcy.
Uroczystość podpisania umowy z udziałem marszałka województwa Mieczysława Struka i wicemarszałka Ryszarda Świlskiego odbyła się 11 stycznia w siedzibie PKM SA, przy ul Budowlanych 77, w Gdańsku Matarni.
- Dzięki elektryfikacji port lotniczy zyska połączenia kolejowe z Bydgoszczą i Olsztynem – powiedział Grzegorz Mocarski, prezes PKM. Ponadto czas jazdy na trasie Kościerzyna - Gdynia skróci się o 20 minut.
- Już w 2011 roku przewidzieliśmy w naszym projekcie rezerwę terenową pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji, a przejście pod torami na ul. Szybowcowej zostało tak zaprojektowane i wybudowane, aby w przyszłości bezpośrednio nad nim mógł powstać właśnie ten przystanek Firoga – wyjaśnia prezes Mocarski.
W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 – Gdańsk Strzyża do 8 – Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ – dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską „dolinę krzemową” – jak nazywana jest ta okolica.
Dzięki tej inwestycji już za kilka lat, bo od 2023 roku, nasi pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKM szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi – powiedział marszałek Mieczysław Struk (na zdjęciu z lewej).
– Jako samorząd wojewódzki inwestujemy obecnie duże środki w nowy elektryczny tabor, który w przyszłości będzie mógł jeździć także po linii PKM. Pierwsze takie cztery nowoczesne pociągi z zamówionych 9, już od grudnia 2018 jeżdżą na trasach do Słupska i Elbląga, a kolejne pojawią się jeszcze w tym roku – mówił Struk.
- Elektryfikacja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii PKM, którą w 2018 roku przejechały aż 4 miliony pasażerów. Przy okazji wróciła także do pomysłu budowa dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM – powiedział wicemarszałek Ryszard Świlski.
Chapeau bas, takiego francuskiego zwrotu wobec władz gdańskiego Pomorza, co do budowy nowych linii kolejowych użył Andrzej Sas, prezes BPK Poznań. - Obecnie najwięcej projektuje się i buduje linii kolejowych właśnie u was na Pomorzu i dlatego użyłem tego zwrotu, co w tłumaczeniu na język polski oznacza Czapki z głów, w dowód uznania i podziwu. Tak wyjaśnił mi użycie zwrotu chapeau bas prezes BPK Poznań.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz