Pomorska
Kolej Metropolitalna podpisała umowę z poznańskim Biurem Projektów
Komunikacyjnych na opracowanie dokumentacji projektowej
elektryfikacji linii PKM wraz z budową dodatkowego przystanku Gdańsk
Firoga. Inwestycje te mają być gotowe w 2013 roku.
Umowę
wartą około 2,5 mln zł, ze strony BPK Poznań podpisali prezes
Andrzej Sas i koordynator projektu Marzena Borek-Musiał,
zaś ze strony PKM SA prezes Grzegorz Mocarski,
Projektant na realizację projektu ma czas 13 miesięcy, a następnie
nadzór nad jego realizacją w sumie przez 40 miesięcy.
Uroczystość
podpisania umowy z udziałem marszałka województwa Mieczysława
Struka i wicemarszałka Ryszarda Świlskiego odbyła się 11
stycznia w siedzibie PKM SA, przy ul Budowlanych 77, w Gdańsku
Matarni.
-
Dzięki elektryfikacji port lotniczy zyska połączenia kolejowe z
Bydgoszczą i Olsztynem – powiedział Grzegorz Mocarski,
prezes PKM. Ponadto czas jazdy na trasie Kościerzyna - Gdynia skróci
się o 20 minut.
- Już
w 2011 roku przewidzieliśmy w naszym projekcie rezerwę terenową
pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji, a przejście pod torami
na ul. Szybowcowej zostało tak zaprojektowane i wybudowane, aby w
przyszłości bezpośrednio nad nim mógł powstać właśnie ten
przystanek Firoga – wyjaśnia prezes Mocarski.
W
związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w
Gdańsku jest numeracja (od 1 – Gdańsk Strzyża do 8 – Gdańsk
Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6
(Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ –
dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską „dolinę
krzemową” – jak nazywana jest ta okolica.
– Dzięki
tej inwestycji już za kilka lat, bo od 2023 roku, nasi pasażerowie
zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKM
szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi –
powiedział marszałek Mieczysław Struk (na zdjęciu z lewej).
– Jako samorząd
wojewódzki inwestujemy obecnie duże środki w nowy elektryczny
tabor, który w przyszłości będzie mógł jeździć także po
linii PKM. Pierwsze takie cztery nowoczesne pociągi z zamówionych
9, już od grudnia 2018 jeżdżą na trasach do Słupska i Elbląga,
a kolejne pojawią się jeszcze w tym roku – mówił Struk.
-
Elektryfikacja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii PKM,
którą w 2018 roku przejechały aż 4 miliony pasażerów. Przy
okazji wróciła także do pomysłu budowa dodatkowego przystanku PKM
Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy
marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE
wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm
branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym
miejscu dodatkowego przystanku PKM – powiedział wicemarszałek
Ryszard Świlski.
Chapeau
bas, takiego francuskiego zwrotu wobec władz gdańskiego Pomorza, co
do budowy nowych linii kolejowych użył Andrzej Sas,
prezes BPK Poznań. - Obecnie
najwięcej projektuje się i buduje linii kolejowych właśnie u was
na Pomorzu i dlatego użyłem tego zwrotu, co w tłumaczeniu na język
polski oznacza Czapki z głów, w dowód uznania i podziwu. Tak wyjaśnił mi użycie zwrotu chapeau bas prezes BPK Poznań.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz