Muzeum
Gdańska to instytucja składająca się z 9 placówek muzealnych:
Muzeum Bursztynu, Ratusza Głównego Miasta, Dworu Artusa, Wartownia
nr 1 na Westerplatte, Dom Uphagena, Muzeum Poczty Polskiej w Gdańsku.
Oddziałami
Muzeum są także Muzeum Nauki Gdańskiej i popularne wśród
miłośników rekonstrukcji historycznych Kuźnia Wodna w Oliwie oraz
Twierdza Wisłoujście.
Muzeum
Gdańska wraz ze swoimi dziewięcioma oddziałami zanotowano blisko
407 tys. osób odwiedzających w 2018 roku. W tej liczbie mieści się
ponad 54 tys. uczestników 143 wydarzeń kulturalnych zorganizowanych
przez miejskie muzeum. To najwyższa frekwencja ogólna w historii
tej instytucji.
– Muzea w Polsce i na świecie coraz częściej
zmieniają swoją funkcję. Stają się centrum kulturalnym, gdzie
mieszkańcy przychodzą spotkać się, odpocząć, ale również
poznać swoją historyczną tożsamość – mówi Waldemar
Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska. – Dlatego cieszę się, że
podobne zjawiska obserwujemy również w Gdańsku. Co cieszy jeszcze
bardziej, mamy powracających gości, dla których Muzeum Gdańska
staje się istotnym miejscem uczestnictwa w kulturze.
Największą popularnością cieszą się niezmiennie
położone przy Trakcie Królewskim w gdańskim Głównym Mieście
Ratusz Głównego Miasta i Muzeum Bursztynu. Odwiedziło je
odpowiednio 108 329 i 94 937 osób.
Po raz pierwszy w historii frekwencja w Ratuszu
przekroczyła 100 tys. odwiedzin.
– To w głównej mierze zasługa otworzenia Galerii
Palowej w Ratuszu Głównego Miasta, czyli nowej sali wystaw
czasowych – wyjaśnia Waldemar Ossowski. – W jej wnętrzach
pokazujemy różnorodne wystawy czasowe, zarówno te związane z
dziedzictwem naszego miasta, jak i odległe tematyczne, np. zabytki
sztuki złotniczej dawnych ludów stepowych.
Wzrost frekwencji na Westerplatte to głównie zasługa
cieszących dużą popularnością wydarzeń związanych z
rekonstrukcją i pokazem multimedialnym. Wartownię odwiedziło ponad
65 tys. osób, w tym blisko 2 tys. podczas 44. urodzin tego oddziału.
W przypadku Westerplatte zanotowano wzrost o blisko 80 proc. w
stosunku do 2017 roku.
Najlepsze wyniki w historii zanotowały Wartownia nr 1
na Westerplatte oraz renomowana Twierdza Wisłoujście, którą
odwiedziło 35 tys. osób.
Remontowany od stycznia do lipca 2018 r. Dwór Artusa
odwiedziło ponad 35 tys. zwiedzających,
Dom Uphagena przy ulicy Długiej zaś odwiedziło ponad 41 tys. osób.
Muzeum Nauki Gdańskiej i Muzeum Poczty Polskiej
odwiedziło odpowiednio 12,8 tys. i 10,2 tys. osób.
Kuźnia Wodna zanotowała blisko 2,5 tys. wejść.
Warto jednak zaznaczyć, że odnotowane wejścia odbywały się
podczas dni festiwalowych związanych z pokazami prac wykonywanych
przez kowali.
2018 rok był także rekordowy pod względem liczby
zorganizowanych wydarzeń. Muzeum Gdańska łącznie przygotowało
ich 143, czyli średnio 3 wydarzenia poświęcone historii Gdańska w
każdym tygodniu. Najwięcej z nich – 22 – zorganizowano we
wrześniu.
– Wzrost aktywności w naszym Muzeum to przede
wszystkim wynik zmian organizacyjno-finansowych oraz wzmocnienie
kadry nowymi specjalistami. Muzeum realizuje takie projekty jak
Czwartki w Muzeum Gdańska, Muzeum Gdańska Seniorom, a także
Historie Gdańskich Dzielnic, które cieszą się dużym
zainteresowaniem społeczności lokalnych.
- Najchętniej odwiedzanym wydarzeniem były Spotkania
z Historią na Westerplatte, Majówka z Twierdzą Wisłoujście oraz
festiwal multimedialny Westerplatte – Światłocienie. Odwiedziło
je odpowiednio 15 tys., 8,5 tys. i 6 tys. osób. Chętnie
współpracujemy także z innymi podmiotami i stowarzyszeniami. W
2019 roku będziemy pracować dla naszych gości z takim samym
zaangażowaniem. Dziękujemy wszystkim za odwiedziny i współtworzenie
naszego Muzeum – powiedział Waldemar Ossowski.
Frekwencja na wydarzeniach odbywających się w Muzeum
Gdańska, a zrealizowanych przez podmioty zewnętrzne, wyniosła 11
964 osoby.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz