środa, 27 lutego 2019

MEVO odmieni miejski transport w pomorskim

Mieszkaniec gdańskiego Pomorza średnio 24 razy korzysta z transportu kolejowego w ciągu roku. I jest to rekord krajowy. Drugie miejsce pod tym względem zajmują mieszkańcy mazowieckiego 18 razy w ciągu roku. Srednia krajowa wynosi 8. Pomorskie prym zawdzięcza uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitarnej. Ilość przewiezionych nią pasażerów zwiększa się o około milion rocznie, z 2 mln w 2016 roku, 3 mln w 2017, do 4 mln w 2018 roku.

Mówił o tym wicemarszałek Ryszard Swilski podczas debaty o przyszłości transportowej w województwie pomorskim, zorganizowanej 26 lutego 2019 w siedzibie Naczelnej Organizacji Technicznej w Gdańsku. Ilość przewozów PKM będzie z pewnością nadal wzrastała, gdyż wokół jej linii jest 1,2 mln m kw. wolnego terenu, nadającego się pod zabudowę na funkcję mieszkaniowe i produkcyjno-usługowe. Przy gdańskim lotnisku planuje się wybudować nową dzielnicę mieszkaniową Aiport City. Powstanie nowy przystanek Firoga, a cała linia PKM w najbliższych latach zostanie zelektryfikowana. Według Świlskiego dużą bolączką jest brak wspólnego biletu metropolitarnego.
Jan Bogusławski, wiceprezes NOT Gdańsk, przytoczył dane ukazujące, że w 1975 roku na Pomorzu kolej przewoziła 650 mln pasażerów rocznie, w tym 200 mln SKM. Natomiast nastąpił duży spadek tych przewozów do 310 mln pasażerów w 2016 roku, w tym 41 mln SKM-ką. W tym czasie nastąpił duży wzrost transportu samochodowego. Znacznie mniej osób dojeżdża do stoczni i portów. W jego ocenie, na Pomorzu brakuje wspólnej polityki transportowej.
Jak wnioskuje Piotr Kuropatwiński z Uniwersytetu Gdańskiego, dla Trójmiasta komunikacyjnym wzorcem powinna być Kopenhaga, tj. zrównoważona mobilność miejska. Należy zmienić u nas myślenie co do transportu miejskiego. Nadal jest zbyt niski status w naszym społeczeństwie dla rowerzystów i pieszych. Samochód jest priorytetem co do środka transportu, w krajach UE stanowi on 75 procent. Według Kuropatwińskiego wprowadzenie niebawem w pomorskim rowerowego systemu metropolitarnego MEVO z ponad 4 tysiącami rowerów elektrycznych, zmieni nasze nastawienie i przyzwyczajenia co do miejskiego transportu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz