Mieszkaniec
gdańskiego Pomorza średnio 24 razy korzysta z transportu kolejowego
w ciągu roku. I jest to rekord krajowy. Drugie miejsce pod tym
względem zajmują mieszkańcy mazowieckiego 18 razy w ciągu roku. Srednia krajowa wynosi 8. Pomorskie prym zawdzięcza uruchomieniu
Pomorskiej Kolei Metropolitarnej. Ilość przewiezionych nią
pasażerów zwiększa się o około milion rocznie, z 2 mln w 2016
roku, 3 mln w 2017, do 4 mln w 2018 roku.
Mówił
o tym wicemarszałek Ryszard Swilski podczas debaty o przyszłości
transportowej w województwie pomorskim, zorganizowanej 26 lutego
2019 w siedzibie Naczelnej Organizacji Technicznej w Gdańsku. Ilość
przewozów PKM będzie z pewnością nadal wzrastała, gdyż wokół
jej linii jest 1,2 mln m kw. wolnego terenu, nadającego się pod
zabudowę na funkcję mieszkaniowe i produkcyjno-usługowe. Przy
gdańskim lotnisku planuje się wybudować nową dzielnicę
mieszkaniową Aiport City. Powstanie nowy przystanek Firoga, a cała
linia PKM w najbliższych latach zostanie zelektryfikowana. Według
Świlskiego dużą bolączką jest brak wspólnego biletu
metropolitarnego.
Jan
Bogusławski, wiceprezes NOT Gdańsk, przytoczył dane ukazujące,
że w 1975 roku na Pomorzu kolej przewoziła 650 mln pasażerów
rocznie, w tym 200 mln SKM. Natomiast nastąpił duży spadek tych
przewozów do 310 mln pasażerów w 2016 roku, w tym 41 mln SKM-ką.
W tym czasie nastąpił duży wzrost transportu samochodowego.
Znacznie mniej osób dojeżdża do stoczni i portów. W jego ocenie,
na Pomorzu brakuje wspólnej polityki transportowej.
Jak wnioskuje Piotr Kuropatwiński z Uniwersytetu Gdańskiego,
dla Trójmiasta komunikacyjnym wzorcem powinna być Kopenhaga, tj.
zrównoważona mobilność miejska. Należy zmienić u nas myślenie
co do transportu miejskiego. Nadal jest zbyt niski status w naszym
społeczeństwie dla rowerzystów i pieszych. Samochód jest
priorytetem co do środka transportu, w krajach UE stanowi on 75
procent. Według Kuropatwińskiego wprowadzenie niebawem w
pomorskim rowerowego systemu metropolitarnego MEVO z ponad 4
tysiącami rowerów elektrycznych, zmieni nasze nastawienie i
przyzwyczajenia co do miejskiego transportu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz