wtorek, 10 września 2019

Odbudowa ostróg na Wiśle


Kolejne ostrogi na rzece Wiśle zostaną odbudowane. Wody Polskie zawarły umowy na rekonstrukcję sześciu takich budowli regulacyjnych. Inwestycje będą prowadzone w gminie Ostaszewo.
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Aleksandra Bodnar, podpisała 10 września 2019, dwie umowy, z dwoma różnymi wykonawcami z Przedsiębiorstwem Usług Wodnych Jurkowski Marcin z Legionowa oraz Przedsiębiorstwem Usług Wodnych sp. z o.o. z Warszawy. Każda z umów obejmuje odbudowę trzech ostróg. Łączna wartość umów to 5,8 mln. zł. Termin zakończenia zadania, to grudzień 2020 roku.
Odbudowa ostróg jest realizowana w ramach dofinansowanego przez Unię Europejską projektu pn. „Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław – Etap II – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku”. Jednym z zadań projektu jest odbudowa 19 budowli regulacyjnych (ostróg) na żuławskim odcinku Wisły.
Obecnie podpisane umowy obejmują ostatnie sześć planowanych do odbudowy ostróg. Dziesięć wcześniej rekonstruowanych na terenie gmin Suchy Dąb i Lichnowy oczekuje na odbiór, trzy kolejne ostrogi w okolicach Pelplina zostały ukończone w 2018 roku. Koszt odbudowy wszystkich 19 ostróg to 23,6 mln. zł. Budżet całego projektu Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław to 100 mln zł, z czego 85 proc. dofinansowuje Unia Europejska.
Prace budowlane będą polegały na położeniu fundamentów z materacy faszynowych, umocowaniu ostróg w skarpie brzegowej, odbudowie korpusów i głowic oraz wykonaniu umocnień brzegowych poniżej oraz powyżej ostróg. Zastosowane okładziny zostaną wykonane z koszy gabionowych wypełnionych kamieniem.
Ostrogi są to poprzeczne do brzegu konstrukcje faszynowo - kamienne mające na celu odsunięcie nurtu od brzegu i koncentrację nurtu, co sprzyja utrzymaniu warunków żeglugowych, szczególnie istotnych dla pracy lodołamaczy. Jednocześnie ostrogi redukują erozję brzegową i chronią wały przeciwpowodziowe, zwłaszcza w miejscach, gdzie stopa wału znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie linii brzegowej.
Skutkiem zniszczenia ostróg przez procesy erozji jest dekoncentracja nurtu, co powoduje m.in. powstawanie płytkich przemiałów i miejsc zatorogennych, utrudniających lub wręcz uniemożliwiających żeglugę oraz pracę lodołamaczy. Tym samym ostrogi stanowią ważny element systemu utrzymania żeglowności Wisły, w tym międzynarodowych dróg wodnych E40 i E70 oraz ochrony przeciwpowodziowej Żuław.
Wody Polskie w ramach kolejnych etapów Projektu Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław sukcesywnie realizują odbudowę zniszczonych budowli regulacyjnych. Podczas pierwszego etapu projektu, do 2015 roku na żuławskim odcinku Wisły wyremontowano 11 ostróg.
W tej części rzeki znajduje się ok. 700 ostróg, zostały one zbudowane pod koniec XIX wieku podczas regulacji dolnego odcinka Wisły.
  Fot. PGW Wody Polskie

1 komentarz: