środa, 11 września 2019
XX Międzynarodowe Targi Morskie Baltexpo 2019
Polska do czasu transformacji ustrojowej była piąta, jeśli chodzi o potęgę światową w budownictwie okrętów. Obecnie nie mieścimy się nawet w pierwszej trzydziestce. Te wszystkie wypracowane sposoby na posiadanie i utrzymanie tak wysokiej pozycji światowej właściwie się rozbiegły. Ta jakże smutna refleksja wybrzmiała podczas XX jubileuszowej edycji Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo, Gdańsk 9-11 września 2019.
Odbywające się co dwa lata Baltexpo, to najstarsze i największe w Polsce oraz jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń targowo-konferencyjnych poświęconych gospodarce morskiej. Ich organizatorem jest Zarząd Targów Warszawskich SA.
W jubileuszowej, XX edycji Baltexpo wzięło udział ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów. Głównym tematem wydarzenia był obszar gospodarki morskiej, na który składa się przemysł morski i stoczniowy, infrastruktura portów i przemysłu morskiego, logistyka, żegluga morska i przybrzeżna oraz śródlądowa. Wystawcy reprezentowali również dziedziny związane z bezpieczeństwem, ochroną portów oraz ochroną środowiska.
Podczas jednej z konferencji dotyczącej szans i wyzwań dla rybołówstwa oraz przetwórstwa ryb, podano zaskakujące liczby, iż przerabiamy około 800 ton ryb rocznie, z czego 600 ton eksportujemy, a w kraju do konsumpcji pozostaje tylko 200 ton. Zaczyna być coraz większy problem z surowcem. Dlatego promocji wymaga hodowlany karp i pstrąg. Badania Ewobarometru dla Komisji Europejskiej przeprowadzone w 2018 roku wykazały, iż jedynie 13 proc. konsumentów w Polsce preferuje ryby z akwakultury, a 22 proc. preferuje ryby dzikie.
Podczas walnego zgromadzenia członków Związku Pracodawców Forum Okrętowego przeprowadzono wybory na nowego prezesa i 14 członków Rady. Wiele mówiono o strukturze organizacyjnej SEA Europe i zmaganiach europejskiego przemysłu stoczniowego z chińskim.
W wyniku głosowania na 73 oddane głosy, 71 głosami ponownie na 4-letnią kadencję Piotr Soyka został wybrany na prezesa Związku Pracodawców Forum Okrętowego, który pełni też funkcję prezesa Remontowa Holding. Według niego nadchodzą trudne czasy dla tej gałęzi gospodarki i trzeba zewrzeć szeregi. Powinniśmy też przyciągać do Polski nowych armatorów, którzy zamówią u nas nowe statki. Soyka zadał publicznie pytanie, co jest powodem, że funkcjonujące u nas firmy zagraniczne z morskiej dziedziny gospodarki zatrudniają coraz więcej najemnych pracowników?
Ostatniego dnia Baltexpo odbyła się konferencja na temat edukacji. Jej uczestnicy zastanawiali się jaki ma być model kształcenia kadr dla przemysłów morskich? Jakie są wyzwania i możliwości ich realizacji?
W dyskusji głos m.in. zabrał mgr inż. Ryszard Bielak, wieloletni nauczyciel przedmiotów zawodowych okrętownictwa, który stwierdził, że w tej branży uczą teoretycy, a nie praktycy, z wielką szkodą dla uczniów. Nie mają też oni zapewnionych należytych praktyk zawodowych. Ciężko jest obecnie pozyskać wykładowców ze stoczni czy portów.
Moderatorem dyskusji był prof. dr hab. Andrzej Grzelakowski, dziekan Wydziału Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. W jego ocenie musi być bardziej skuteczna promocja zawodów morskich i współpraca Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ze szkołami branżowymi.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz