Nowy dworzec kolejowy jest obecnie budowany w Kartuzach. Będzie
on obsługiwać pasażerów zarówno Pomorskiej Kolei
Metropolitarnej, jak i autobusów. Będą się one zatrzymywać na
nowych miejscach postojowych, tuż przy kolejowym dworcu.
Trwające prace związane z budową
nowego dworca i węzła integracyjnego w Kartuzach, za kilka miesięcy
mają się zakończyć. Wartość projektu, to około 26 milionów
złotych, a jego dofinansowanie to około 63 proc.
O tym, jak będzie wyglądał
nowoczesny węzeł integracyjny i odnawiane centrum Kartuz,
niektórym uczestnikom VI Kongresu Smart Metropolia, podczas studyjnej wizyty 15
listopada 2017, z dumą i dużym znawstwem mówił burmistrz
Mieczysław Gołuński (na zdjęciu powyżej).
W ramach projektu oprócz nowego
dworca, modernizowana jest ul. Kolejowa i już powstał postój na
taksówki, a także 8 km ścieżek rowerowych. Budowa dworca jest
dofinansowana z dwóch źródeł - oprócz dotacji na węzeł, także
z funduszy pozyskanych na rewitalizację centrum Kartuz, gdyż na
pierwszym piętrze dworca znajdować się będzie miejska biblioteka
i czytelnia.
Nowy budynek dworca jest kopią budynku sprzed drugiej wojny
światowej, który został niemal doszczętnie zniszczony przez
sowieckie wojska. Jak wyglądał, można zobaczyć na rycinie
znajdującej się w istniejącym od 70 lat Muzeum Kaszubskim im.
Franciszka Tredera w Kartuzach.
Uczestnicy studyjnego wyjazdu do Kartuz dowiedzieli się, że nowy dworzec posiadać będzie
trzy kondygnacje o łącznej powierzchni użytkowej 724,24 m kw.
Główne wejście do dworca znajdować się będzie od strony ul.
Kolejowej, w holu znajdą się kasy biletowe, punkt informacyjny oraz
ogólnodostępne sanitariaty. Przy dworcu znajdować się będą
wiaty postojowe dla rowerów typu „Bike&Ride”, a także
parking z 76 miejscami postojowymi.
Samorząd planuje również przejąć
teren na którym znajduje się obrotnica kolejowa. Na nim utworzone
miałoby zostać muzeum transportu i przeniesiona by została także
zachowana w Kartuzach zabytkowa lokomotywa parowa.
Na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego dla
Województwa Pomorskiego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa,
jest 10 projektów za ponad 5,7 mld zł. Jednym z nich jest poprawa w
relacji Kościerzyna – Gdynia Główna. Pociągi mają kursować o
ok. 16 minut krócej niż obecnie, tj. do jednej godziny.
Zaś lista
rezerwowa obejmuje dwa projekty o wartości około 325 mln zł – w
tym projekt rewitalizacji około 30 km odcinka linii kolejowej nr 229
Kartuzy – Sierakowice. Przedstawiciele powiatów kartuskiego,
wejherowskiego i lęborskiego, podpisali porozumienia o współpracy
i umowę na współfinansowanie studium rewitalizacji tej linii
kolejowej Kartuzy – Sierakowice, a także dalej do Lęborka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz