środa, 15 listopada 2017

PKM z Gdańska do Kartuz i dalej do... Sierakowic i Lęborka

Nowy dworzec kolejowy jest obecnie budowany w Kartuzach. Będzie on obsługiwać pasażerów zarówno Pomorskiej Kolei Metropolitarnej, jak i autobusów. Będą się one zatrzymywać na nowych miejscach postojowych, tuż przy kolejowym dworcu.
Trwające prace związane z budową nowego dworca i węzła integracyjnego w Kartuzach, za kilka miesięcy mają się zakończyć. Wartość projektu, to około 26 milionów złotych, a jego dofinansowanie to około 63 proc.
O tym, jak będzie wyglądał nowoczesny węzeł integracyjny i odnawiane centrum Kartuz, niektórym uczestnikom VI Kongresu Smart Metropolia, podczas studyjnej wizyty 15 listopada 2017, z dumą i dużym znawstwem mówił burmistrz Mieczysław Gołuński (na zdjęciu powyżej).
W ramach projektu oprócz nowego dworca, modernizowana jest ul. Kolejowa i już powstał postój na taksówki, a także 8 km ścieżek rowerowych. Budowa dworca jest dofinansowana z dwóch źródeł - oprócz dotacji na węzeł, także z funduszy pozyskanych na rewitalizację centrum Kartuz, gdyż na pierwszym piętrze dworca znajdować się będzie miejska biblioteka i czytelnia.
Nowy budynek dworca jest kopią budynku sprzed drugiej wojny światowej, który został niemal doszczętnie zniszczony przez sowieckie wojska. Jak wyglądał, można zobaczyć na rycinie znajdującej się w istniejącym od 70 lat Muzeum Kaszubskim im. Franciszka Tredera w Kartuzach. 
Uczestnicy studyjnego wyjazdu do Kartuz dowiedzieli się, że nowy dworzec posiadać będzie trzy kondygnacje o łącznej powierzchni użytkowej 724,24 m kw. Główne wejście do dworca znajdować się będzie od strony ul. Kolejowej, w holu znajdą się kasy biletowe, punkt informacyjny oraz ogólnodostępne sanitariaty. Przy dworcu znajdować się będą wiaty postojowe dla rowerów typu „Bike&Ride”, a także parking z 76 miejscami postojowymi.
Samorząd planuje również przejąć teren na którym znajduje się obrotnica kolejowa. Na nim utworzone miałoby zostać muzeum transportu i przeniesiona by została także zachowana w Kartuzach zabytkowa lokomotywa parowa.
Na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego dla Województwa Pomorskiego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, jest 10 projektów za ponad 5,7 mld zł. Jednym z nich jest poprawa w relacji Kościerzyna – Gdynia Główna. Pociągi mają kursować o ok. 16 minut krócej niż obecnie, tj. do jednej godziny. 
Zaś lista rezerwowa obejmuje dwa projekty o wartości około 325 mln zł – w tym projekt rewitalizacji około 30 km odcinka linii kolejowej nr 229 Kartuzy – Sierakowice. Przedstawiciele powiatów kartuskiego, wejherowskiego i lęborskiego, podpisali porozumienia o współpracy i umowę na współfinansowanie studium rewitalizacji tej linii kolejowej Kartuzy – Sierakowice, a także dalej do Lęborka.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz