środa, 1 listopada 2017

Wróblewo oraz Gryfon z kremówką i cytronszpejzą

W kategorii najpiękniejsza wieś wygrało w XXIV edycji konkursu Wróblewo z gminy Suchy Dąb, powiat gdański, otrzymując nagrodę pieniężną w wysokości 30 tys. zł. To mieszkańcy tej miejscowości oraz Suchego Dębu, a także restauracji Gryfon w Jastarni, przygotowali typowo kaszubskie potrawy. Ich konsumpcja odbyła się po uroczystej gali 31 października 2017 w Sali im. Lecha Bądkowskiego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku.
Mi najbardziej do smaku przypadły pasztety z dodatkiem żurawinowej konfitury, ozdobione jadalnymi kwiatami.
Wędliny przyozdobione były jesiennymi owocami borówkami i malinami.
Uwagę zwracały kolorowe naturalne dekoracje w postaci owoców jarzębiny. Jako pierwszy z wędlin zniknął ciemny salceson. Jednak to co zauważyłem, jakoś pstrąg w occie i z cebulą nie miał wzięcia. Chyba z uwagi na zbyt duże porcje.
Ozdobnymi kwiatami jadalnymi przystrojone były też plastry koziego sera i pasztetu z indyka. Z niego wykonane były też figlarne porcje galaretek, ale – w mojej ocenie - wewnątrz o zbyt grubo pokrojonej marchewce.
Spróbowałem kromki doskonałego w smaku ciemnego chleba ze smalcem i skwarkami. Takiego dobrego chleba – przyznaję - dawno nie jadłem.
Obok na stołach wszystkie dania starannie przygotowywał Piotr Lisakowski z restauracji Gryfon w Jastarni. Robiły wrażenie jego pierogi z kozim serem i z pokrojonym na plasterki burakiem, ciekawie podane na czarnego koloru talerzykach. Pochwalił się firmowym pasztetem z dorsza, który otrzymał nagrodę Perła Smaków Regionu Pomorza na wrześniowych targach w Poznaniu.
Zaserwował też coś po fińsku - śledzie marynowane ze słodką cebulką w sosie... miodowym. Po raz pierwszy kosztowałem takie dawno temu, bo w 1980 roku w partnerskim dla Gdańska fińskim mieście Turku. Komu miód ze śledziami nie pasował mógł się raczyć śledziami korzennymi ozdobionymi ładnymi muszelkami.
Szpejza deser kaszubski - jest to pianka z jajek o smaku cytrynowym z dodatkiem listka mięty oraz konfitury z helskiej róży.
W sporej ilości cytronszpejzę przygotowała restauracja Gryfon w Jastarni, której właścicielką jest Anna Dzienisz-Lisakowska.
Ze słodyczy najbardziej jednak zasmakowała mi wróblewska kremówka, palce lizać!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz