czwartek, 12 lipca 2018

Parada żaglowców na Baltic Sail Gdańsk 2018


Pytają mnie znajomi, czy oglądałem tegoroczną paradę żaglowców w ramach Baltic Sail?
Odpowiadam, że oczywiście oglądałem, nawet z góry robiłem zdjęcia, ale zaraz po niej pojechałem na wyprawę rowerową po Podlasiu.
Dopiero teraz mam okazję opublikować zdjęcia z parady żaglowców na rzece Motławie, która była zwieńczeniem 22. edycji największej międzynarodowej imprezy żeglarskiej Zlotu Baltic Sail Gdańsk 5-8.07.2018.  
Tegoroczna 22. edycja – o czym warto wspomnieć - była częścią V Światowego Zjazdu Gdańszczan.
Dzięki też słonecznej pogodzie paradę oglądały tysiące widzów ustawionych wzdłuż obu brzegów Motławy.
Ja robiłem zdęcia z ostatniego piętra hotelu Hilton.
W paradzie uczestniczyło kilkadziesiąt żaglowców, jachtów i motorówek. Najwięksą jednostką był żaglowiec Mercedes, pływający pod banderą holenderską (na powyższym zdjęciu z lewej).
Paradujące jednostki, na wysokości Narodowego Muzeum Morskiego i Żurawia wykonywały nawrót. 
Ponownie majestatycznie przepływały wzdłuż okazałego budynku Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku.
Następnie kierowały się dalej za ruchomą kładkę, dzięki której znakomicie ożyła Wyspa Ołowianka.
Okazale prezentował się cały w bieli żaglowiec Kapitan Borchardt.
Złoga żaglowca Kapitan Borchardt podczas parady uruchomiła pokładowe armatki wodne.
Żaglowce biorące udział w paradzie, po dopłynięciu do punktu zawracania, kierowały się prawą stroną kanału bezpośrednio na Polski Hak, po czym następowało rozgrupowanie szyku paradnego.
Do parady Baltic Sail 08.07.2018 oficjalnie zgłoszonych było 75 pływających jednostek.
W czasie parady obowiązywała prędkość do 4 węzłów.
Obowiązywał też podczas parady całkowity zakaz wyprzedzania.
Najodważniejsi śmiałkowie podczas parady usadawiali się na bukszprytach i w tej ryzykownej pozycji wykonywali zdjęcia.
Relacja: Włodzimierz Amerski i Wojciech Choina


1 komentarz: