środa, 18 stycznia 2017

Gdański Szekspir gościł Operę Pekińską

Chińscy aktorzy z Opery Pekińskiej, w kolorowych strojach i makijażach, wykonali wspólne pamiątkowe zdjęcia wraz z niektórymi widzami po zakończonym 17 stycznia 2017 roku występie w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Patronat nad przedstawieniem pt. Szczęśliwego Chińskiego Nowego Roku, objęło Ministerstwo Kultury Chin, Rząd Ludowy Prowincji Hubei oraz Ambasada Chin w Polsce.
Przy wejściu tego wieczoru do GTS, goście otrzymywali gratis szczegółowy program wraz z opisem czterech spektakli Opery Pekińskiej. Jej przedstawienia, to kwintesencja kultury Chin. Łączą w sobie śpiew, barwne stroje i maski, widowiskowe pokazy akrobatyczne i taniec oraz oryginalną muzykę, graną na tradycyjnych chińskich instrumentach.
Organizatorami chińskiego wieczoru było Polsko-Chińskie Towarzystwo Gospodarczo-Kulturalne oraz Departament Kultury Prowincji Hubei. I dlatego wśród teatralnych gości było wiele osób pochodzących z Chin, którzy chętnie pozowali do zdjęć.
Tuz przy okienku kasowych stała okazała dekoracja nawiązująca do pekińskiej opery, na której tle sporo gości robiło sobie aparatami telefonicznymi pamiątkowe zdjęcia.
Co bardziej odważne osoby stawały pomiędzy dwiema postaciami dekoracyjnymi, z nimi robiąc sobie zdjęcia.
Do zrobienia sobie pamiątkowego zdjęcia przy teatralnych dekoracjach nawet ustawiała się niewielka kolejka.
Co bardziej znamienitych gości, w tym przypadku - co uwidacznia powyższe zdjęcie - Monikę Tarnowską, konsul honorową Francji w Trójmieście, osobiście u wejścia do GTS witał jego dyrektor prof. Jerzy Limon.
Teatralni goście w foyer mogli się przekonać, że makijaż w Operze Pekińskiej ma swój własny charakterystyczny wzór. Aktorzy muszą mieć pomalowane brwi w taki sposób, aby ich zewnętrze końce były skośne i skierowane ku górze, a oczy podkreślone czarną obwódką.
Wzór makijażu zależy od usposobienia odgrywanej postaci – zgodnie z zasadami makijażu opery pekińskiej. Na przykład czerwona twarz zazwyczaj symbolizuje lojalność i odwagę postaci, natomiast biała sygnalizuje postać złowrogą, zdradliwą i przebiegłą.
Ujrzeliśmy kilka najsłynniejszych oper pekińskich, w których romantyczne sceny przeplatały się z dynamicznymi pokazami walki oraz dowcipnymi skeczami.
Widzowie siedzący w pierwszych rzędach mogli w miarę z bliska przyjrzeć się odgrywanym postaciom, ale doświadczyli też zbyt głośnych, niemal ogłuszających monotonnych dźwięków.
Z otrzymanego gratis programu widzowie mogli się dowiedzieć, że Opera Pekińska jest najbardziej popularną i wpływową operą w Chinach. Jej historia sięga prawie 200 lat wstecz, w trakcie których przejęła najlepsze elementy wielu innych oper regionalnych, dodając lokalny pekiński dialekt i zwyczaje.
Choć jako gatunek opera ta, wywodzi się z Pekinu, można ją obejrzeć również w innych miastach na obszarze Chin. Łączy ona śpiew, recital, grę aktorską i akrobatyczne sceny walki.
Podobno cały repertuar tego gatunku obejmuje ponad 3800 sztuk. Obecnie wystawiane są zarówno tradycyjne opery pekińskie, jak i nowe dzieła, które zdobywają uznanie również zagranicznych widzów.
Gdy na widowni przygasły światła, pierwsze przedstawienie to Awantura w niebiańskim pałacu, nawiązujące do kultowej powieści Wu Cheng’ena „Wędrówka na Zachód”. Opowiada historię Li Jing, który zostaje wysłany przez Jadeitowego Cesarza, aby pojmać Małpiego Króla.
Sun Wukong, znany powszechnie jako Małpi Król, to fikcyjna postać z mitologii chińskiej, bohater wielu legend oraz dzieł literackich i malarskich. Porywczy i humorzasty, przeżywa wiele niezwykłych przygód.
Zgodnie z najpopularniejszą wersją mitu, Małpi Król narodził się z kamiennego jaja u początku czasu i posiadł liczne nadprzyrodzone moce, dzięki którym stał się nieśmiertelny oraz może przybierać dowolne kształty i postacie. Charakterystyczną cechą jego roli są wymyślne akrobacje.
Niebianka rozsypuje kwiaty, to opowieść o dziewczynie, której Budda rozkazuje opuścić Rajską Krainę Wonnych Kwiatów i udać się na ziemię, by sprawdzić, jak silna jest wiara pewnego buddysty.
Trzeci fragment, to solowy spektakl pt. „Na ulicy", który przybliżył licznie zgromadzonej publiczności klasycznego chou, czyli niskiego wzrostem sprzedawcę placków Wielkiego Wu. W tej zabawnej, ale jakże trudnej do zagrania roli, wystąpił poruszający się w dużym przysiadzie aktor Tan Yuan.
W trakcie jednego wieczoru w GTS, jako czwarty pokazano fragment spektaklu „U zbiegu trzech dróg”. Opowiada on historię generała Jiao Zan, z armii dynastii Song, który zostaje zesłany na wyspę Sha Men za zabójstwo Xie Tingfang, zdradzieckiego oficjela.
W ślad za Jiao Zan wyrusza Ren Tanghui, aby go chronić. Kiedy zapada zmrok, Jiao Zan i Ren Tanghui zatrzymują się w karczmie u zbiegu trzech dróg. W nocy podczas panujących ciemności między Ren Tanghui a właścicielem karczmy, Liu Lihua, wywiązuje się walka. Dopiero kiedy nadszedł dzień, obaj mężczyźni zdali sobie sprawę, że doszło do nieporozumienia.
Pekiński wieczór w GTS wieńczyła sztuka wojskowa, czyli pokaz oryginalnej żonglerki i cyrkowych umiejętności jednej z artystek atakowanych przez wojaków.
Na zakończenie chińscy artyści zostali nagrodzeni oklaskami i koszem czerwonych róż.
Teatralni goście i chińscy aktorzy wzajemnie podziękowali sobie gromkimi oklaskami za pekiński wieczór w GTS.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz