poniedziałek, 30 stycznia 2017

Z tymi językami znajdziesz pracę w centrach usług

 
* Zatrudnienie w centrach nowoczesnych usług biznesowych w Polsce przekracza 200 tys. osób. 
* Ten sektor w naszym kraju obfituje w projekty językowe – we wszystkich centrach usług w Polsce wykorzystywanych jest ponad 40 języków obcych.
* Rośnie zatem konkurencja o kandydatów z kompetencjami językowymi.
* Coraz większe znaczenie ma język niemiecki, po który sięga już ok. 75 proc. inwestorów lokujących swoje centra w Polsce.
* Eksperci od rekrutacji prognozują, że w 2017 roku szczególnie popularny będzie właśnie język niemiecki oraz francuski.
* Posługujących się językami niemieckim i francuskim specjalistów poszukują m.in. oddziały Transcom Worldwide Poland w Gdańsku i Olsztynie.

Dzisiejszy rynek pracy oczekuje nie tylko kandydatów z wiedzą ekspercką, managerów lub speców od IT. Firmy poszukują także specjalistów różnego szczebla, biegle władających językami i jest to dla nich wyzwanie. Ponad jedna czwarta firm deklaruje, że najbardziej potrzebuje kompetencji językowych, a jednocześnie niemal co piąte przedsiębiorstwo przyznaje, że jednym z największych wyzwań w poszukiwaniu pracowników jest właśnie pozyskanie tych z kompetencjami językowymi – wynika to z Raportu płacowego 2017 przygotowanego przez Hays Poland. 

SSC i BPO zagłębiem poliglotów
Zapotrzebowanie na pracowników biegle posługujących się językami obcymi widać w całym sektorze SSC/BPO (Shared Services Centers i Business Processes Outsourcing, czyli centra usług wspólnych i zlecanie procesów biznesowych na zewnątrz). Polska staje się liderem usług dla biznesu, zajmując pierwsze miejsce pod względem zatrudnienia w tej branży w Europie i trzecie miejsce na świecie. Tak prężny rozwój tego sektora niesie za sobą zapotrzebowanie na pracowników władających językami obcymi. Oprócz znajomości języka angielskiego, pracodawcy najczęściej wymagają od kandydatów biegłości w języku niemieckim i francuskim. Na znaczeniu zyskują również hiszpański, portugalski, włoski, niderlandzki oraz języki skandynawskie i wschodnioeuropejskie.
Świadcząc usługi dla największych globalnych marek mówi Marek Szul, z Country Manager Transcom Worldwide Poland (na powyższym zdjęciu) - musimy wykazywać się wysokim profesjonalizmem obsługi w różnych językach, bo nasi partnerzy operują na wielu zagranicznych rynkach. W oparciu właśnie o taki klucz poszukujemy pracowników.
W oddziale w Gdańsku stworzyliśmy już tzw. Multilingual Hub, czyli swoiste zagłębie językowe, gdzie nasi specjaliści świadczą usługi w 15 językach. Obecnie na pięciu projektach językowych w dwóch oddziałach – w Gdańsku i Olsztynie – zatrudniamy blisko 170 specjalistów, którzy pracują nie tylko z dokumentami, ale także żywym językiem, dzięki czemu podnoszą swoje kompetencje językowe. Najliczniejsze są zespoły niemieckojęzyczne i francuskojęzyczne. Zapotrzebowanie na pracowników władających właśnie tymi językami stale rośnie. W 2016 roku o 10 proc. poszerzyliśmy zespół francuskojęzyczny dla jednego z klientów branży AGD, a o 30 proc. zespół multilingual – z wieloma językami, w tym francuskim i niemieckim – dla klienta z branży e-commerce. Prognozując zatrudnienie na 2017 rok mogę powiedzieć, że na przełomie I i II kwartału rozszerzymy zespół niemiecki w Olsztynie o ok. 30 osób. W pierwszym kwartale zatrudnimy także kilku specjalistów z językiem hiszpańskim, natomiast praktycznie permanentnie szukamy osób z językiem francuskim i z językami skandynawskimi, gdyż tych kandydatów jest niewielu na rynku pracy zapewnia Marek Szul, Country Manager Transcom Worldwide Poland
  
Język ważniejszy niż doświadczenie

Zapotrzebowanie na germanistów i romanistów jest tak duże, że znalezienie kandydatów, którzy władają biegle tymi językami i jednocześnie posiadają szerokie doświadczenie zawodowe, stanowi dla pracodawców wyzwanie. Dlatego coraz częściej stawiają na kandydatów z doskonałą znajomością języka, a niewielkim stażem pracy.
Osoby biegle posługujące się niemieckim, lecz niedysponujące odpowiednią wiedzą merytoryczną przez pierwsze tygodnie po zatrudnieniu uczestniczą wyłącznie w intensywnych teoretycznych i praktycznych szkoleniach z obszarów finansów, zakupów czy też dziedzin technicznych oraz IT. Z naszych doświadczeń wynika, że większość pracowników po przeszkoleniu stanowi bezcenną kadrę – mówi Agata Piątek, z Strategic Clients Director, Business Services National Practice Head w Hays Poland. 

Znasz język obcy? Spodziewaj się wyższego wynagrodzenia

Znajomość języków obcych ma duży wpływ nie tylko na powodzenie w znalezieniu pracy, ale także na wysokość wynagrodzenia, co widać właśnie w sektorze BPO. Młodszy specjalista ds. obsługi klienta (bez doświadczenia) zarabia średnio od 2500 do 3500 zł brutto; starszy, z minimum 3-letnim doświadczeniem – między 4000 a 9000 zł. Jednakże kandydaci władający pożądanymi językami mogą spodziewać się wyższych wynagrodzeń. Rozpiętość stawek bonusów językowych na stanowiskach specjalistycznych za znajomość niemieckiego i francuskiego, to od 500 do 1000 zł; hiszpańskiego, portugalskiego, rosyjskiego czy włoskiego – od 300 do 800 zł, a języków skandynawskich, fińskiego lub niderlandzkiego – średnio od 800 do 1500 zł.
Ze względu na rozwój biznesu, firmy sektora BPO w Polsce będą szczególnie zainteresowane kandydatami znającymi niemiecki i francuski. Warto jednak pamiętać, że każdy dodatkowy język obcy zwiększa szansę na otrzymanie atrakcyjnej oferty pracy.
O Transcom Worldwide Poland
Transcom Worldwide Poland jest częścią koncernu Transcom, jednej z czołowych firm wspierających międzynarodowe przedsiębiorstwa w obsłudze ich klientów. Firma działa w Polsce w trzech lokalizacjach – od 2003 roku w Olsztynie, od 2007 w Gdańsku oraz od 2016 w Białymstoku. W trzech oddziałach zatrudnia łącznie blisko 1500 pracowników.
Transcom dysponuje bazą wykwalifikowanych kandydatów, którzy oferują klientom wsparcie aż w 15 językach: polskim, angielskim, niemieckim, hiszpańskim, włoskim, francuskim, duńskim, norweskim, szwedzkim, fińskim, tureckim, chińskim, litewskim, flamandzkim, niderlandzkim. Wysoki poziom usług świadczonych przez specjalistów Transcom doceniany jest przez klientów, w tym największe globalne marki różnych branż. Firma dba o rozwój potencjału zawodowego pracowników, oferując im liczne szkolenia wewnętrzne i zewnętrze, możliwości awansu w ramach struktur przedsiębiorstwa oraz wewnętrzny program migracji pracowników umożliwiający pracę w innych oddziałach firmy w Polsce i na świecie. Transcom w Polsce stale się rozwija, wpisując do swojego portfolio kolejnych klientów z branż takich jak: finansowa, ubezpieczeniowa, telekomunikacyjna, motoryzacyjna, wydawnicza (prawa autorskie), AGD, handlowa (e-commerce).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz