* Ten
sektor w naszym kraju obfituje w projekty językowe – we wszystkich centrach usług w Polsce wykorzystywanych jest ponad 40
języków obcych.
* Rośnie
zatem konkurencja o kandydatów z kompetencjami językowymi.
* Coraz
większe znaczenie ma język niemiecki, po który sięga już ok. 75
proc. inwestorów lokujących swoje centra w Polsce.
* Eksperci
od rekrutacji prognozują, że w 2017 roku szczególnie popularny
będzie właśnie język niemiecki oraz francuski.
* Posługujących
się językami niemieckim i francuskim specjalistów poszukują
m.in. oddziały Transcom Worldwide Poland w Gdańsku i Olsztynie.
Dzisiejszy
rynek pracy oczekuje nie tylko kandydatów z wiedzą ekspercką,
managerów lub speców od IT. Firmy poszukują także specjalistów
różnego szczebla, biegle władających językami i jest to dla nich
wyzwanie. Ponad jedna czwarta firm deklaruje, że najbardziej
potrzebuje kompetencji językowych, a jednocześnie niemal co piąte
przedsiębiorstwo przyznaje, że jednym z największych wyzwań w
poszukiwaniu pracowników jest właśnie pozyskanie tych z
kompetencjami językowymi – wynika to z Raportu płacowego 2017
przygotowanego przez Hays Poland.
SSC i BPO zagłębiem poliglotów
SSC i BPO zagłębiem poliglotów
Zapotrzebowanie
na pracowników biegle posługujących się językami obcymi widać w
całym sektorze SSC/BPO (Shared Services Centers i Business Processes
Outsourcing, czyli centra usług wspólnych i zlecanie procesów
biznesowych na zewnątrz). Polska staje się liderem usług dla
biznesu, zajmując pierwsze miejsce pod względem zatrudnienia w tej
branży w Europie i trzecie miejsce na świecie. Tak prężny rozwój
tego sektora niesie za sobą zapotrzebowanie na pracowników
władających językami obcymi. Oprócz znajomości języka
angielskiego, pracodawcy najczęściej wymagają od kandydatów
biegłości w języku niemieckim i francuskim. Na znaczeniu zyskują
również hiszpański, portugalski, włoski, niderlandzki oraz języki
skandynawskie i wschodnioeuropejskie.
–
Świadcząc
usługi dla największych globalnych marek – mówi
Marek Szul,
z Country Manager Transcom
Worldwide Poland (na powyższym zdjęciu) - musimy wykazywać się
wysokim profesjonalizmem obsługi w różnych językach, bo nasi
partnerzy operują na wielu zagranicznych rynkach. W oparciu właśnie
o taki klucz poszukujemy pracowników.
W
oddziale w Gdańsku stworzyliśmy już tzw. Multilingual Hub, czyli
swoiste zagłębie językowe, gdzie nasi specjaliści świadczą
usługi w 15 językach. Obecnie na pięciu projektach językowych w
dwóch oddziałach – w Gdańsku i Olsztynie – zatrudniamy blisko
170 specjalistów, którzy pracują nie tylko z dokumentami, ale
także żywym językiem, dzięki czemu podnoszą swoje kompetencje
językowe. Najliczniejsze są zespoły niemieckojęzyczne i
francuskojęzyczne. Zapotrzebowanie na pracowników władających
właśnie tymi językami stale rośnie. W 2016 roku o 10 proc.
poszerzyliśmy zespół francuskojęzyczny dla jednego z klientów
branży AGD, a o 30 proc. zespół multilingual – z wieloma
językami, w tym francuskim i niemieckim – dla klienta z branży
e-commerce. Prognozując zatrudnienie na 2017 rok mogę powiedzieć,
że na przełomie I i II kwartału rozszerzymy zespół niemiecki w
Olsztynie o ok. 30 osób. W pierwszym kwartale zatrudnimy także
kilku specjalistów z językiem hiszpańskim, natomiast praktycznie
permanentnie szukamy osób z językiem francuskim i z językami
skandynawskimi, gdyż tych kandydatów jest niewielu na rynku pracy –
zapewnia Marek Szul,
Country Manager Transcom Worldwide Poland
Język ważniejszy niż doświadczenie
Język ważniejszy niż doświadczenie
Zapotrzebowanie
na germanistów i romanistów jest tak duże, że znalezienie
kandydatów, którzy władają biegle tymi językami i jednocześnie
posiadają szerokie doświadczenie zawodowe, stanowi dla pracodawców
wyzwanie. Dlatego coraz częściej stawiają na kandydatów z
doskonałą znajomością języka, a niewielkim stażem pracy.
– Osoby
biegle posługujące się niemieckim, lecz niedysponujące
odpowiednią wiedzą merytoryczną przez pierwsze tygodnie po
zatrudnieniu uczestniczą wyłącznie w intensywnych teoretycznych i
praktycznych szkoleniach z obszarów finansów, zakupów czy też
dziedzin technicznych oraz IT. Z naszych doświadczeń wynika, że
większość pracowników po przeszkoleniu stanowi bezcenną kadrę –
mówi Agata Piątek, z Strategic Clients Director, Business
Services National Practice Head w Hays Poland.
Znasz język obcy? Spodziewaj się wyższego wynagrodzenia
Znasz język obcy? Spodziewaj się wyższego wynagrodzenia
Znajomość
języków obcych ma duży wpływ nie tylko na powodzenie w
znalezieniu pracy, ale także na wysokość wynagrodzenia, co widać
właśnie w sektorze BPO. Młodszy specjalista ds. obsługi klienta
(bez doświadczenia) zarabia średnio od 2500 do 3500 zł brutto;
starszy, z minimum 3-letnim doświadczeniem – między 4000 a 9000
zł. Jednakże kandydaci władający pożądanymi językami mogą
spodziewać się wyższych wynagrodzeń. Rozpiętość stawek bonusów
językowych na stanowiskach specjalistycznych za znajomość
niemieckiego i francuskiego, to od 500 do 1000 zł; hiszpańskiego,
portugalskiego, rosyjskiego czy włoskiego – od 300 do 800 zł, a
języków skandynawskich, fińskiego lub niderlandzkiego – średnio
od 800 do 1500 zł.
Ze względu na rozwój biznesu,
firmy sektora BPO w Polsce będą szczególnie zainteresowane
kandydatami znającymi niemiecki i francuski. Warto jednak pamiętać,
że każdy dodatkowy język obcy zwiększa szansę na otrzymanie
atrakcyjnej oferty pracy.
O
Transcom Worldwide Poland
Transcom
Worldwide Poland jest częścią koncernu Transcom, jednej z
czołowych firm wspierających międzynarodowe przedsiębiorstwa w
obsłudze ich klientów. Firma działa w Polsce w trzech
lokalizacjach – od 2003 roku w Olsztynie, od 2007 w Gdańsku oraz
od 2016 w Białymstoku. W trzech oddziałach zatrudnia łącznie
blisko 1500 pracowników.
Transcom
dysponuje bazą wykwalifikowanych kandydatów, którzy oferują
klientom wsparcie aż w 15 językach: polskim, angielskim,
niemieckim, hiszpańskim, włoskim, francuskim, duńskim, norweskim,
szwedzkim, fińskim, tureckim, chińskim, litewskim, flamandzkim,
niderlandzkim. Wysoki poziom usług świadczonych przez specjalistów
Transcom doceniany jest przez klientów, w tym największe globalne
marki różnych branż. Firma dba o rozwój potencjału zawodowego
pracowników, oferując im liczne szkolenia wewnętrzne i zewnętrze,
możliwości awansu w ramach struktur przedsiębiorstwa oraz
wewnętrzny program migracji pracowników umożliwiający pracę w
innych oddziałach firmy w Polsce i na świecie. Transcom w Polsce
stale się rozwija, wpisując do swojego portfolio kolejnych klientów
z branż takich jak: finansowa, ubezpieczeniowa, telekomunikacyjna,
motoryzacyjna, wydawnicza (prawa autorskie), AGD, handlowa
(e-commerce).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz