Podsumowano
pierwsze półrocze realizacji programu „Sąd
Ostateczny Hansa
Memlinga JEDEN ze 100 najważniejszych obrazów w sztuce dawnej”
podczas konferencji prasowej jaka odbyła się 24 sierpnia 2017 w
Muzeum Narodowym w Gdańsku.
Marszałek
Województwa Pomorskiego oraz Prezydent Miasta Gdańska
podziękowali wszystkim instytucjom, stowarzyszeniom i fundacjom
biorącym udział w Programie JEDEN ze 100 za organizację tak wielu
wydarzeń, ich różnorodność oraz za to, że są adresowane do
niemal wszystkich grup odbiorców.
Marszałek
Województwa Pomorskiego Mieczysław
Struk
potwierdził, że obraz Memlinga jest jednym z kluczowych elementów,
wokół których są i będą budowane strategie promocyjne
województwa pomorskiego. Ten obraz jest wizytówką naszego
województwa i należy go również promować poza granicami naszego
kraju. Nie wystarczy wywiesić kopie obrazu na dworcu kolejowym w
Gdańsku czy też wywiesić jego fragmenty na stalowym płocie
okalającym Muzeum Narodowe w Gdańsku.
Z
kolei Prezydent Miasta Gdańska Paweł
Adamowicz
stwierdził, że po sześciu miesiącach działania Programu JEDEN ze
100, wiedza o obrazie i zainteresowanie dziełem, zwłaszcza wśród
mieszkańców miasta regionu, wyraźnie wzrosły. Dowodzi tego
aktywność użytkowników mediów społecznościowych, żywo
reagujących na informację o każdym odbywającym się wydarzeniu.
Memling ze swoim obrazem Sąd Ostateczny powinien nam towarzyszyć
przez cały czas.
Wojciech
Bonisławski Dyrektor
Muzeum Narodowego w Gdańsku
podsumował pierwsze półrocze realizacji Programu JEDEN ze 100.
Dotychczas instytucje kultury, stowarzyszenia i fundacje działające
na terenie Gdańska i województwa pomorskiego zrealizowały 16
projektów poświęconych dziełu Memlinga. Do końca 2017 roku w
ramach Programu JEDEN ze 100 zostanie zrealizowanych kolejnych 16
projektów.
Wszystkie wydarzenia zostały przygotowane z budżetów
organizatorów lub pomocy finansowej, a także grantów Samorządu
Województwa Pomorskiego i Miasta Gdańska. Istotnym wsparciem były
też środki finansowe Miasta Gdańska przekazane samorządowi
województwa pomorskiego w ramach tzw. pomocy samorządowej, programy
stypendialne Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydenta Miasta
Gdańska oraz dotacje w ramach programów operacyjnych Ministra
Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Muzeum
Narodowe w Gdańsku realizuje w 2017 roku łącznie 11 wydarzeń –
poinformował dyrektor Bonisławski. Dotychczas widzowie mogli wziąć
udział w Nocy Muzeów, Dniu Wolnej Sztuki, Oddział Sztuki Dawnej
proponuje zwiedzającym grę terenową po galeriach oddziału. Od
lipca realizuje kampanię outdoorową, która cieszy się ogromnym
zainteresowaniem i jest bardzo pozytywnie komentowana przez
mieszkańców.
Dyrektor Bonisławski zaprosił do kontynuowania spotkań Akademii
„Sądu Ostatecznego”, której kolejne spotkania rozpoczną się w
połowie września i będą trwać do połowy grudnia. Wyraził
przekonanie, że ważnym wydarzeniem będzie wystawa „Zamieszkać z
Chrystusem i Marią”. Jej autor i kurator prof. dr hab. Marcin
Kaleciński przedstawi
sztukę tworzoną na potrzeby dewocji prywatnej w Niderlandach w
latach 1460–1520. Otwarciu wystawy (30 listopada 2017) towarzyszyć
będzie pierwsza z cyklu zaplanowanych przez MNG konferencji
memlingowskich – konferencja pt. „Hans Memling i sztuka dewocji
osobistej w Niderlandach XV i początku XVI wieku” (1 grudnia
2017).
Dyrektor
Muzeum Narodowego w Gdańsku zapowiedział też wydanie kalendarza
MNG na rok 2018 poświęconego obrazowi Memlinga, który powstanie z
13 plakatów wyłonionych w konkursie ogłoszonym w czerwcu 2017 r.
Przygotowywana jest też bogato ilustrowana książka dla dzieci o
Hansie Memlingu i jego twórczości. Jej autorem jest dr Jacek
Friedrich,
a autorką ilustracji Joanna
Czaplewska.
W grudniu 2017 r. w muzeum zostanie udostępniona ceramiczna
instalacja multimedialna wykonana przez włoskiego artystę ceramika
Nicolę
Bocciniego,
która jest współczesną interpretacją tematu sądu ostatecznego,
ściśle jednak odnoszącą się do dzieła Memlinga.
Wojciech
Bonisławski słowa podziękowania skierował też na ręce prezesa
spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje za udostępnienie muzeum na
rzecz promocji obrazu jednego z miejskich tramwajów, który jako
„złoty tramwaj” wzbudza ogromne zainteresowanie mieszkańców i
turystów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz