sobota, 28 kwietnia 2018

II Przejazd rowerowy pod Martwą Wisłą


Przejazd rowerowy tunelem pod Martwą Wisłą odbył się w sobotę 28 kwietnia 2018. Peleton ruszył o godz. 12.00 spod parkingu P5 przy Stadionie Energa Gdańsk. 
Przerwa w ruchu na trasie przejazdu zaplanowana była w godzinach 11.50-13.30.
Sobotni przejazd rowerowy odbył się z okazji drugiej rocznicy otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą – ostatniego i najważniejszego elementu projektu drogowego łączącego port lotniczy z portem morskim w Gdańsku.
- Tunel pod Martwą Wisłą jest jedną z najważniejszych wizytówek infrastrukturalnych Gdańska – mówi prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - Korzyści z tej inwestycji są ogromne, chociażby te związane ze zmniejszeniem liczby samochodów przejeżdżających przez centrum miasta i praktycznie zlikwidowaniem tam ruchu ciężarówek. Tunelem codziennie przejeżdża w obu kierunkach około 25 tysięcy pojazdów, które wcześniej jeździły przez Śródmieście Gdańska. Jestem dumny z tej inwestycji, bo to pierwsza podwodna przeprawa drogowa, jaka powstała w Polsce – dodaje.
Tunel znakomicie poprawił komunikację pomiędzy terenami przemysłowymi i portowymi położonymi na obu brzegach Martwej Wisły.
Mieszkańcom i turystom tunel pozwolił także skrócić czas przejazdu z dolnych tarasów Gdańska w kierunku Warszawy i Łodzi.
Dzięki bezpośredniemu połączeniu z Trasą Sucharskiego oraz Obwodnicą Południową Gdańska możliwe było wyprowadzenie poza ścisłe centrum ciężkiego ruchu tranzytowego, co przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz jakości powietrza w mieście.
Tunel, który nosi obecnie im. abp Tadeusza Gocłowskiego to jeden z najbardziej skomplikowanych obiektów inżynierskich w Polsce i pierwszy w kraju tunel drogowy wykonany w technologii drążenia maszyną TBM.
Dla licznych rowerzystów mających frajdę ze wspólnej jazdy warto przypomnieć jak tunel kształtuje się w liczbach: 1377,5 metrów to całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą.
1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu.
11 metrów – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu.
35 metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły.
1076 – tyle pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
500 000 ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli.
800 ton - tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu. 226 to liczba opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW
1,2 MW - moc pobierana przez urządzenia niezbędne do prawidłowej pracy tunelu.
W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stali i 25 000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz