Przejazd
rowerowy tunelem pod Martwą Wisłą odbył się w sobotę 28
kwietnia 2018. Peleton ruszył o godz. 12.00 spod parkingu P5 przy
Stadionie Energa Gdańsk.
Przerwa w ruchu na trasie przejazdu zaplanowana była w godzinach 11.50-13.30.
Przerwa w ruchu na trasie przejazdu zaplanowana była w godzinach 11.50-13.30.
Sobotni
przejazd rowerowy odbył się z okazji drugiej rocznicy otwarcia
tunelu pod Martwą Wisłą – ostatniego i najważniejszego elementu
projektu drogowego łączącego port lotniczy z portem morskim w
Gdańsku.
-
Tunel pod Martwą Wisłą jest jedną z najważniejszych wizytówek
infrastrukturalnych Gdańska – mówi prezydent Gdańska Paweł
Adamowicz. - Korzyści z tej inwestycji są ogromne, chociażby
te związane ze zmniejszeniem liczby samochodów przejeżdżających
przez centrum miasta i praktycznie zlikwidowaniem tam ruchu
ciężarówek. Tunelem codziennie przejeżdża w obu kierunkach około
25 tysięcy pojazdów, które wcześniej jeździły przez Śródmieście
Gdańska. Jestem dumny z tej inwestycji, bo to pierwsza podwodna
przeprawa drogowa, jaka powstała w Polsce – dodaje.
Tunel
znakomicie poprawił komunikację pomiędzy terenami przemysłowymi i
portowymi położonymi na obu brzegach Martwej Wisły.
Mieszkańcom
i turystom tunel pozwolił także skrócić czas przejazdu z dolnych
tarasów Gdańska w kierunku Warszawy i Łodzi.
Dzięki
bezpośredniemu połączeniu z Trasą Sucharskiego oraz Obwodnicą
Południową Gdańska możliwe było wyprowadzenie poza ścisłe
centrum ciężkiego ruchu tranzytowego, co przełożyło się na
poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz jakości powietrza w mieście.
Tunel,
który nosi obecnie im. abp Tadeusza Gocłowskiego to jeden z
najbardziej skomplikowanych obiektów inżynierskich w Polsce i
pierwszy w kraju tunel drogowy wykonany w technologii drążenia
maszyną TBM.
Dla
licznych rowerzystów mających frajdę ze wspólnej jazdy warto
przypomnieć jak tunel kształtuje się w liczbach: 1377,5
metrów to całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą.
1072,5
metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu.
11
metrów – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur
tunelu.
35
metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra
Martwej Wisły.
1076
– tyle pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2
rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7
elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
500
000 ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli.
800
ton - tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu. 226 to liczba opraw
oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW
1,2
MW - moc pobierana przez urządzenia niezbędne do prawidłowej pracy
tunelu.
W
tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300
ton stali i 25 000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało
też 190 km kabli.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz