28 czerwca światowym dniem bursztynu
44 lat
małżeństwa bursztynowymi godami
Gdańsk
od dziesięciu lat szczyci się mianem Światowej Stolicy Bursztynu.
To dokładnie 10 lat temu, 28
czerwca 2006 r. zostało otwarte Muzeum Bursztynu, będące nowym
oddziałem Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.
Muzeum
Bursztynu prezentuje historię powstania bursztynu, jego właściwości,
pozyskiwanie oraz obróbkę tegoż kruszcu na przestrzeni dziejów -
od czasów najdawniejszych do współczesności.
Stała
wystawa bursztynu znajduje się w gotycko-renesansowym Zespole
Przedbramia Ulicy Długiej, w skład którego wchodzi Wieża
Więzienna, Katownia i Szyja. To tutaj z okazji jubileuszu, 28
czerwca 2016 odbyło się posiedzenie Światowej Rady Bursztynu.
-
Z okazji jubileuszu proponujemy, aby corocznie 28 czerwca obchodzić
jako Światowy Dzień Bursztynu – powiedział prof. Ryszard
Szadziewski,
(na powyższym zdjęciu) przewodniczący Światowej Rady Bursztynu. -
Jest to nawiązanie do daty w 2006 roku podpisania przez Pawła
Adamowicza,
prezydenta Gdańska aktu powołania Światowej Rady Bursztynu. Jako
ludzie z branży bursztynowej będziemy apelować do swych kolegów
jubilerów, bursztynników, kolekcjonerów na całym świecie, ażeby
w tym dniu organizowali festyny, seminaria i wykłady na temat
bursztynu oraz jego piękna.
-
Mamy się z czego cieszyć, gdyż bursztyn jest tym dobrem, które od
wieków pomaga nam w budowaniu naszej pozycji i potęgi –
powiedział Wiesław
Bielawski
(na powyższym zdjęciu), wiceprezydent Gdańska. - To właśnie do
nas na Pomorze zmierzały karawany z południa basenu Morza
Śródziemnego, by nabyć ten cenny kruszec, z którego wyrabiane są
wspaniałe biżuteryjne przedmioty. Staramy się kontynuować tę
tradycję i dlatego też uznaliśmy, że u nas w Gdańsku 44 rocznica
zawarcia związku małżeńskiego będzie uznawana jako bursztynowe
gody. Życzmy zatem wszystkim, by tak długo w związkach małżeńskich
wytrwali. Godny rozważenia jest pomysł profesora Ryszarda
Szadziewskiego z Uniwersytetu Gdańskiego, aby z okazji tego 44-ego
jubileuszu przyznawać małżeństwom bursztynowe medale. Rada Miasta
Gdańska z pewnością pochyli się nad tą propozycją.
-
Minione 10 lat, to przykład bardzo udanego projektu muzealnego –
stwierdził Waldemar
Ossowski,
dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska. - I co ważne, że nie
jest to projekt skończony. Obecna kolekcja liczy około 2000
eksponatów, z czego 40 procent stanowią darowizny. Są to
przedmioty, które udało nam się pozyskać dzięki współpracy,
życzliwości wielu osób i instytucji. Za to chcę wszystkim im
bardzo serdecznie podziękować. Rocznie odwiedza Muzeum Bursztynu
około 80 tys. osób. Zliczywszy, to w minionym okresie 10 lat
zwiedziło go 0,5 mln osób.
-
Dziesięć lat temu, gdy otwieraliśmy nasze muzeum, to 80 procent
obiektów na ekspozycjach było wypożyczonych – wspomniała
Joanna
Grążawska,
dyrektor od początku powstania Muzeum Bursztynu w Gdańsku. -
Obecnie 90 procent, to są już nasze eksponaty, a jedynie 10
procent stanowią pojedyncze obiekty wypożyczone. Chcemy dalej tę
strategię rozwijać, a także organizować wystawy i promować
bursztyn w innych miejscach. Przez te 10 lat udało się nam
zorganizować 40 wystaw czasowych. Jest to efekt dobrej współpracy
ze środowiskiem bursztynników, jak i z wieloma osobami prywatnymi,
za co w sposób szczególny dziękuję – mówiła dyrektor Joanna
Grążawska.
Podczas
jubileuszowego spotkania głos zabrał również Zbigniew
Strzelczyk
(na powyższym zdjęciu), prezes zarządu Krajowej Izby Gospodarczej
Bursztynu. Wspomniał o organizowanych międzynarodowych warsztatach
bursztynniczych Trend Book dla studentów Akademii Sztuk Pięknych.
Właśnie teraz trzy polskie artystki kończą zajęcia projektowe i
wernisaż ich prac odbędzie się w najbliższą środę w
Europejskim Centrum Solidarności. Wspomniał też o zakończonym w
2015 roku 3-letnim projekcie promocji marki polskiego bursztynu za
granicą. Utworzono konsorcjum na czele z Międzynarodowymi Targami
Gdańskimi jako liderem i Międzynarodowym Centrum Targowym w
Warszawie, z firmą S&A z Gdyni oraz z Krajową Izbą Gospodarczą
Bursztynu. Promowano polski bursztyn w Hiszpanii, Hongkongu,
Niemczech i USA, co skończyło się ogromnym sukcesem. Wspólnie z
branżą modową, przy wsparciu unijnymi środkami finansowymi,
otrzymano kolejną szansę na kilkuletnią promocję marki bursztynu
To niebywały skok dla firm bursztynniczych, które deklarują wzrost
eksportu od 70, nawet do 350 procent.
Polski,
bałtycki, pomorski, gdański bursztyn jest coraz bardziej znany w
świecie. To efekt działań promocyjnych powołanego przed 10 laty -
Muzeum Bursztynu w Gdańsku oraz Światowej Rady Bursztynu.
Fot.
Włodzimierz Amerski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz