XV wystawa z cyklu "Polscy artyści o morzu", z udziałem znawców sztuki malarskiej i sponsorów, została otwarta 25 maja 2017 w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku.
Na
XV wystawę z cyklu "Polscy artyści o morzu", składają
się prace takich artystów jak:
Krystyna Łada-Studnicka, Stanisław Michałowski, Juliusz Studnicki,
Kazimierz Śramkiewicz, Stanisław Teisseyre, Roman Usarewicz, Józefa
Wnukowa, Jan Ignacy Wodyński, Hanna Żuławska oraz
Jacek Żuławski.
O
wszystkich autorach prac malarskich są umieszczone na planszy krótkie
wzmianki biograficzne, z którymi próbował się zapoznać z technicznym trudem Henryk
Ganowiak,
wieloletni pracownik Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni.
Jak
powiedział w słowie wstępnym Jerzy
Litwin,
dyrektor NMM w Gdańsku, ta już kolejna piętnasta wystawa stawia
pytanie o miejsce, jakie w twórczości artystów wywodzących się
ze szkoły sopockiej zajmowała marynistyka. Nawet pobieżny przegląd
prezentowanych na wystawie kilkudziesięciu dzieł pozwala
stwierdzić, że trudno dopatrzeć się tu jakiejś prawidłowości.
Choć wszyscy tworzyli na Wybrzeżu, morze zajmowało w ich
twórczości różne miejsce.
Dyrektor
NMM Jerzy
Litwin
wręczonymi bukietami kwiatów podziękował dwóm twórczyniom tej
kolejnej wystawy marynistycznej Liliannie
Giełdon
i Monice
Jankiewicz-Brzostowskiej.
Dotychczas udało się zaprezentować na piętnastu takich
cyklicznych wystawach łącznie około tysiąca prac malarskich.
To
co zauważyliśmy w gronie dziennikarzy, że podobnie jak nam,
również i większości osobom uczestniczącym w wernisażu wystawy,
najbardziej spodobały się trzy prace malarskie autorstwa Stanisława
Teisseyre, nawiązujące
do tematyki śródziemnomorskiej.
Najbardziej jednak intrygującą pracą jest podświetlony obraz
pt Port Północny, autorstwa Romana
Usarewicza z
1974 roku.
- Większość
przedstawionych prac powstała po zużyciu się doktryny
socrealistycznej w sztuce – powiedziała podczas wernisażu Liliana
Giełdon,
kierownik Działu Sztuki Marynistycznej w NMM.
- To właśnie stąd
wynika różnorodność stylistyczna zgromadzonych obrazów. Po
początkowych wspólnych dla wszystkich artystów doświadczeniach z
socrealizmem, w wydaniu "szkoły sopockiej" dodatkowo
okraszonym wcześniejszymi doświadczeniami z koloryzmem, każdy z
nich poszedł własną drogą.
- Niektórzy, jak np.
Krystyna Łada-Studnicka,
kontynuowali wyniesiony jeszcze sprzed wojny postimpresjonizm, inni
zwrócili się w kierunku malarstwa syntetycznego, o
zgeometryzowanych formach, jak Stanisław
Michałowski
czy Kazimierz Śramkiewicz,
jeszcze inni, jak Józefa Wnukowa
czy Jan Wodyński
wybrali dekoracyjność, która z czasem zawiodła ich w stronę
malarstwa na poły abstrakcyjnego.
- Dla Stanisława
Teisseyre
(zdjęcie powyżej) pejzaż marynistyczny stał się pretekstem do eksponowania wątków
symbolicznych, natomiast Roman Usarewicz
podejmował ciekawe eksperymenty artystyczne wkomponowując w
tradycyjny obraz elementy collage'u i instalacji
świetlnych.
Zgromadzone na wystawie prace pochodzą ze zbiorów Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku i innych muzeów w Polsce. Wystawie towarzyszy - jak co roku - wydany w NMM katalog. Wystawa w spichlerzach NMM na Ołowiance czynna będzie do 3.09.2017.
Zgromadzone na wystawie prace pochodzą ze zbiorów Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku i innych muzeów w Polsce. Wystawie towarzyszy - jak co roku - wydany w NMM katalog. Wystawa w spichlerzach NMM na Ołowiance czynna będzie do 3.09.2017.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz