piątek, 26 maja 2017

"Spojrzenie na morze. Malarstwo twórców wywodzących się ze szkoły sopockiej"

XV wystawa z cyklu "Polscy artyści o morzu", z udziałem znawców sztuki malarskiej i sponsorów, została otwarta 25 maja 2017 w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku.

Na XV wystawę z cyklu "Polscy artyści o morzu", składają się prace takich artystów jak: Krystyna Łada-Studnicka, Stanisław Michałowski, Juliusz Studnicki, Kazimierz Śramkiewicz, Stanisław Teisseyre, Roman Usarewicz, Józefa Wnukowa, Jan Ignacy Wodyński, Hanna Żuławska oraz Jacek Żuławski.
O wszystkich autorach prac malarskich są umieszczone na planszy krótkie wzmianki biograficzne, z którymi próbował się zapoznać z technicznym trudem Henryk Ganowiak, wieloletni pracownik Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni.
Jak powiedział w słowie wstępnym Jerzy Litwin, dyrektor NMM w Gdańsku, ta już kolejna piętnasta wystawa stawia pytanie o miejsce, jakie w twórczości artystów wywodzących się ze szkoły sopockiej zajmowała marynistyka. Nawet pobieżny przegląd prezentowanych na wystawie kilkudziesięciu dzieł pozwala stwierdzić, że trudno dopatrzeć się tu jakiejś prawidłowości. Choć wszyscy tworzyli na Wybrzeżu, morze zajmowało w ich twórczości różne miejsce.
Dyrektor NMM Jerzy Litwin wręczonymi bukietami kwiatów podziękował dwóm twórczyniom tej kolejnej wystawy marynistycznej Liliannie Giełdon i Monice Jankiewicz-Brzostowskiej. Dotychczas udało się zaprezentować na piętnastu takich cyklicznych wystawach łącznie około tysiąca prac malarskich.
To co zauważyliśmy w gronie dziennikarzy, że podobnie jak nam, również i większości osobom uczestniczącym w wernisażu wystawy, najbardziej spodobały się trzy prace malarskie autorstwa Stanisława Teisseyre, nawiązujące do tematyki śródziemnomorskiej.
Najbardziej jednak intrygującą pracą jest podświetlony obraz pt Port Północny, autorstwa Romana Usarewicza z 1974 roku.
- Większość przedstawionych prac powstała po zużyciu się doktryny socrealistycznej w sztuce – powiedziała podczas wernisażu Liliana Giełdon, kierownik Działu Sztuki Marynistycznej w NMM.
- To właśnie stąd wynika różnorodność stylistyczna zgromadzonych obrazów. Po początkowych wspólnych dla wszystkich artystów doświadczeniach z socrealizmem, w wydaniu "szkoły sopockiej" dodatkowo okraszonym wcześniejszymi doświadczeniami z koloryzmem, każdy z nich poszedł własną drogą.
- Niektórzy, jak np. Krystyna Łada-Studnicka, kontynuowali wyniesiony jeszcze sprzed wojny postimpresjonizm, inni zwrócili się w kierunku malarstwa syntetycznego, o zgeometryzowanych formach, jak Stanisław Michałowski czy Kazimierz Śramkiewicz, jeszcze inni, jak Józefa Wnukowa czy Jan Wodyński wybrali dekoracyjność, która z czasem zawiodła ich w stronę malarstwa na poły abstrakcyjnego.
- Dla Stanisława Teisseyre (zdjęcie powyżej) pejzaż marynistyczny stał się pretekstem do eksponowania wątków symbolicznych, natomiast Roman Usarewicz podejmował ciekawe eksperymenty artystyczne wkomponowując w tradycyjny obraz elementy collage'u i instalacji świetlnych.
Zgromadzone na wystawie prace pochodzą ze zbiorów Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku i innych muzeów w Polsce. Wystawie towarzyszy - jak co roku - wydany w NMM katalog. Wystawa w spichlerzach NMM na Ołowiance czynna będzie do 3.09.2017.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz